Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alain Graillot Crozes-Hermitage - bra vin men överhypat?

Mattias Schyberg

Administratör
Varje år så vallfärdar den svenska vinnörden till SB för att knipa ett gäng flaskor av Alain Graillot Crozes-Hermitage. Har aldrig fattat den stora hypen, men tycker samtidigt att det brukar vara ett gott vin de gånger jag fått chansen att dricka det. Nåväl, igår så inhandlades en flaska för omedelbar förtäring under kvällen. Som referens valdes 2012 André Perret Saint-Joseph (90020), ett vin som jag aldrig provat innan men som tydligen importeras av @Robert Rask vinhandel .

image.jpg


2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Ganska typisk i sin stil, men tillräckligt otypiskt för att kollra bort frugan som fick det blint. Medelfyllig och stram kropp med kryddigt och animaliskt uttryck. Svarta vinbär, björnbär, stall (brett?), chark och tjära dominerar i näsan. Pepprighet finns, men mer i bakgrunden där inslaget hamnar sida vid sida med läder, kryddnejlika och ett uns kaffe. I munnen är det stramt med syrlig och bärig frukt och en hel del tannin i avslutet.

Ett riktigt gott vin helt i min stil, men långtifrån märkvärdigt i sin priskategori. Det finns mängder med alternativ från denna region (och andra) som är minst lika bra för liknande pris. Guigal är ett exempel. Jag njuter dock oavsett och delar ut en rimligt hög poäng. 88p

2012 André Perret Saint-Joseph
Oj, detta vin har ett helt annat uttryck än Graillot! Mycket pepprigare, nästan nysframkallande, men också avsevärt slankare och mer intensivt. Kryddigheten är också ljusare och mer komplex med kardemumma, bergamott, vitpeppar och kådiga drag. Frukten är röd med drag av vildhallon, körsbärskärna och omogna björnbär med lite gräsiga övertoner. Lite rått kött kan jag ana också men även sötlakrits och mineral (våt sten). Fjäderlätt munkänsla med kartig frukt i munnen. Hög syra med en tanninstruktur som drar åt överextraherat te.

Känns som ett vin som borde tjäna på att lagras för att runda av den kartiga frukten. På personligt plan så gillar jag denna stil mindre, men det finns mycket intressanta kvaliteter ändå. Minst lika bra som Graillot ur ett objektivt perspektiv, men aningen för slankt och kartigt för att jag skall gå igång. 87p
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Varje år så vallfärdar den svenska vinnörden till SB för att knipa ett gäng flaskor av Alain Graillot Crozes-Hermitage. Har aldrig fattat den stora hypen, men tycker samtidigt att det brukar vara ett gott vin de gånger jag fått chansen att dricka det.
Tycker precis som du. En bra Crozes helt enkelt, inte ett unikt samlarvin. Men nog har hypen lättats på senare år? Det var väl några årgångar sedan som de alltid sålde slut på lanseringdagen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker precis som du. En bra Crozes helt enkelt, inte ett unikt samlarvin. Men nog har hypen lättats på senare år? Det var väl några årgångar sedan som de alltid sålde slut på lanseringdagen.
Jo, hypen har helt klart mildrats, varför vet jag inte. Kan också förstå att de som har en stor samling fortsätter att samla, det hade jag själv gjort. Men som du säger, det är en bra CH. :)

Edit: SB nordstan fick 120 fl, efter ett dygn finns det 18 fl kvar. Hyfsad hype ändå kan jag tycka...
 

kayaker

Cyklist
:)
Edit: SB nordstan fick 120 fl, efter ett dygn finns det 18 fl kvar. Hyfsad hype ändå kan jag tycka...
För några år sedan, när man köade innan släppen, så kunde 240 flaskor gå åt på någon timme.
Skribenterna är väl inte lika tjatiga nuförtiden och BGK är ju inte kvar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För några år sedan, när man köade innan släppen, så kunde 240 flaskor gå åt på någon timme.
Skribenterna är väl inte lika tjatiga nuförtiden och BGK är ju inte kvar.
Det är helt klart en stor skillnad. Förmodligen så har den svenska vinnörden blivit lite mer internationell när det gäller vem man lyssnar på i vinvärden. Ankdammen har blivit större helt enkelt. :)

Förmodligen tack vare sidor som FW bland annat.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
[Flyttade lite inlägg från "nu dricker vi-tråden" till en egen tråd då känslan är att det finns grund för vidare diskussion.]
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är dessa vinerna jämfört med Domiane Coursedons L'Olivaie och Silice?
Jag gillar Domaine Coursedon mer rent generellt. Borde nästan testat Graillot mot en av mina flaskor nu när jag tänker på det. :)

här bedömde jag dem för ett tag sedan.
 
Last edited:

Zizou

Medlem
Dina smaknoter vinerna emellan skiljer sig ganska rejält åt med klar "vinst" för Coursedon. Är själv lite kinkig på att jag inte tog två lådor vid släppet. Silice är ett stabilt och snyggt vardagvin medan L'olivaie är kraftfullare men ändå elegant. Har ingen lust alls att låta vinet ligga 3-5 år men jag tror det blir en upplevelse om man har karaktären att låta det lagras.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Dina smaknoter vinerna emellan skiljer sig ganska rejält åt med klar "vinst" för Coursedon. Är själv lite kinkig på att jag inte tog två lådor vid släppet. Silice är ett stabilt och snyggt vardagvin medan L'olivaie är kraftfullare men ändå elegant. Har ingen lust alls att låta vinet ligga 3-5 år men jag tror det blir en upplevelse om man har karaktären att låta det lagras.
Stor skillnad mellan smaknoterna men det är alltid vanskligt att jämföra sensoriska upplevelser från olika tillfällen med varann. Dagsform, personlig utveckling och två tusen andra saker har stor betydelse. Litar inte ens själv fullt ut på mina gamla alster. Ser dem mest som det förgångnas vingslag. :)
 
2012 André Perret Saint-Joseph
Oj, detta vin har ett helt annat uttryck än Graillot! Mycket pepprigare, nästan nysframkallande, men också avsevärt slankare och mer intensivt. Kryddigheten är också ljusare och mer komplex med kardemumma, bergamott, vitpeppar och kådiga drag. Frukten är röd med drag av vildhallon, körsbärskärna och omogna björnbär med lite gräsiga övertoner. Lite rått kött kan jag ana också men även sötlakrits och mineral (våt sten). Fjäderlätt munkänsla med kartig frukt i munnen. Hög syra med en tanninstruktur som drar åt överextraherat te.

Känns som ett vin som borde tjäna på att lagras för att runda av den kartiga frukten. På personligt plan så gillar jag denna stil mindre, men det finns mycket intressanta kvaliteter ändå. Minst lika bra som Graillot ur ett objektivt perspektiv, men aningen för slankt och kartigt för att jag skall gå igång. 87p
Ja, jag kan väl i stort sett instämma i provningsnoteringen, det ligger ganska nära min egen beskrivning av Saint-Josephen. Att den egentligen bör ligga ett tag för att runda av den idag lite kartiga frukten kan jag också hålla med om, och det gör faktiskt producenten också. André själv menar att det är lagom att börja dricka dem om fem år ungefär, men säger att orsaken till att han säljer dem nu är att det helt enkelt är så marknaden fungerar. Sedan är det ju en liten producent, och det är knappast ekonomiskt rimligt/möjligt att ligga på vinerna tills att de egentligen börjar bli drickmogna. Krasst sett så är det väl (tyvärr) så överallt i vinvärlden idag.

Sammanfattningsvis så uppskattar jag själv det här vinet för dess kryddighet, komplexitet och elegans, men det fordras förstås att man uppskattar den här slankare stilen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, jag kan väl i stort sett instämma i provningsnoteringen, det ligger ganska nära min egen beskrivning av Saint-Josephen. Att den egentligen bör ligga ett tag för att runda av den idag lite kartiga frukten kan jag också hålla med om, och det gör faktiskt producenten också. André själv menar att det är lagom att börja dricka dem om fem år ungefär, men säger att orsaken till att han säljer dem nu är att det helt enkelt är så marknaden fungerar. Sedan är det ju en liten producent, och det är knappast ekonomiskt rimligt/möjligt att ligga på vinerna tills att de egentligen börjar bli drickmogna. Krasst sett så är det väl (tyvärr) så överallt i vinvärlden idag.

Sammanfattningsvis så uppskattar jag själv det här vinet för dess kryddighet, komplexitet och elegans, men det fordras förstås att man uppskattar den här slankare stilen.
Jag tycker också det var ett trevligt vin, men lite ungt. Det var kul att prova!
 
Toppen