Första gången är alltid något speciellt.
Alla minns förmodligen när oskulden flög sin kos och man äntligen fick känna sig vuxen och erfaren som alla andra som redan "var där". Vara en i gänget och kunna vara med och äntligen tillföra något när det vankades rövarhistorier och erövringar av lite större dignitet. Nu är visserligen vin ganska oviktigt på sätt och vis – det är mest en fråga om att pynta upp och anstränga sig lite, till skillnad mot andra stora upplevelser i livet, men ändå!
Ungefär så kände jag denna gång. Inte för att jag inte har varit med förr till viss del, men maken till dekadens bör nog ses som likvärdigt med att ha förlorat oskulden på sätt och vis. Jag tror nog att många som var på plats håller med mig här – speciellt de som deltog på sin första byob åtminstone. Det blev ett sjöslag stort nog för att imponera på kung "byxlös" och skäl nog för att lägga grund för en ny Kalmarunion. Kalmar för övrigt, vilken underbar stad! Vädret var perfekt denna helg, förutom några mindre skurar på fredagen. Kan tänka mig att det är helt underbart att tillbringa lite tid här på sommaren. Det var första gången jag besökta staden faktiskt och jag fick rejält med mersmak.
Vi som deltog denna kväll förutom undertecknad var:
@Emanuel (sjökapten och eminent arrangör),
@Sörplarn,
@Crist(al)ian 77,
@Innertällmo Bryggeri,
@Jonas Rydgren,
@Stenberg,
@Daniel A, "Norrlänningen" (ej medlem) och
@rs14
Emanuel är inte bara en gentil herre i sin bästa år som råkar ha hittat en skön sjörövarfru som han har lyckats göra gravid minst två gånger. Han har även världens bästa lokal för att hålla vinprovningar i utan någon nämnvärd begränsning annat än att visa viss hänsyn till sovande fruar och hyresgäster möjligen. Det är hans
man cave. Den ligger i källaren i hans enorma nyrenoverade kåk, som i praktiken är ett hyreshus modell mindre, men där han är hyresvärd till ett gäng lägenheter. Själv har den översta lägenheten där han kan vaka över den inhuserade pöbeln som den sjörövarkapten han är. Lyxigt värre.
Visa bifogad bild 8313
Arrangemanget denna kväll var minutiöst planerat. Inget hade lämnats till slumpen. Diverse tilltugg fanns på plats ihop med en storslagen boeuf bourguignon, schyssta handblåsta glas till alla deltagare (som dessutom kunde köpas efteråt för den som var sugen) och ett litet anteckningsblock för den som ville anteckna sina upplevelser, dock med minimal skrift om man önskar få plats med mer än ett par ord per sida. Vi blev med andra ord behandlade som sjökaptener och visst tusan hjälpte det till att göra kvällen magisk!
Ett megastort tack till
Emanuel och hans fru
Anneli för ett jättefint jobb med allt det praktiska!
Det stora sjöslaget började lite försiktigt och trevande men ändå storslaget med två riktigt gamla rariteter. Bladöppnare hade jag med mig och Innertällmo Bryggeri tog rollen som vår mest erfarna obduktionstekniker. Han lyckades bra med 28:an, men 29:ans kork var tyvärr totalt genomrutten och gick således av på mitten. Efter att flaskorna var öppnade så gick startskottet för kvällen även om Jonas Rydgren tyvärr blev lite sen och fick njuta av liken i sin ensamhet när han väl anlände. Som vid alla stora sjöslag så försvann tyvärr mina anteckningar, men här kom
Emanuels svarta lilla anteckningsblock till användning. Jag sammanställde nämligen våra omröstningar i den, så något dög den till i alla fall. Tack och lov! Nu lyckades jag dessutom glömma även den på tåget hem, men då hade jag som tur var hunnit att plita ner lite statistik på forumets Instagram.
Visa bifogad bild 8314
Foto: Innertällmo Bryggeri
Första vinet (28:an) levde faktiskt och var klart drickbart, men visst var det trött och redo för begravning eller toppen beroende på om man är nekrovinofil eller inte. Själv tillhör jag den senare kategorin. Mycket stallighet, jord och allmän bdx-karaktär i näsan. Arommässigt hur bra som helst och utan minsta tvekan heatets bästa vin, men mindre kul i munnen även om det fanns lite bett kvar. Några gillade det nog mer än jag misstänker jag. 29:an var fullständigt oxiderad och påminde mer om en sur madeira med tam intensitet. Ganska roliga aromer av torkad frukt och nötter, men fullständigt odrickbart. Tydligen lockade vinet till sig en jäkla massa blomflugor dessutom, som således fick smaska på vin från innan andra världskrigets utbrott.
Andra heatet bestod av bubbel. Det blev mycket bubbel denna kväll. Tack vare
sörplarn så fick vi även in lite oädelt bubbel vilket är nyttigt för att få lite referensvin och perspektiv i sammanhanget.
Visa bifogad bild 8315
Stradivarius levererade klart bäst med skönt rostad karaktär och massor av komplexitet. Juryn var löjligt överens om storheten även om knappt någon hade koll på vinet utan
rs14 som hade tagit med sig det. Solklar vinnare! Referensvinet föll rejält platt, men fick faktiskt en röst, men det bör nog ses som tillfälligt brus i statistiken, för det var enligt mig ingen värdig utmanare.
Heat tre var kvällens andra bubbelheat och även här så fick vi prova rariteter och riktigt roliga doningar!
Visa bifogad bild 8316
GC från 70-talet var riktigt kul, men den var tämligen mumifierad, även om några av oss efter avtäckning satt och sög på liket länge och nog fattade lite tycke trots allt. José Michel tog flest bästaröster strax följt av den underbara och fullt vitala Binet, som även den var från i runda slängar 70-talet – men till skillnad mot Krug – i strålande form med mängder av kaffekaramell och löjligt mogen men levande karaktär, om än strax över kullen i munnen. Arras fick det svårt i konkurrensen, vilket bara är att beklaga då jag har hypat upp just det vinet innan. Trodde själv att det var en sydafrikan och näst sämst i heatet efter den övermogna Krug'en.
Heat fyra var ännu ett bubbelheat. Temat denna kväll var Bordeaux, så logiken är total och i sann forumsanda.
Visa bifogad bild 8317
Kvällens jordskredsseger. Damien Hugot 06 är en snuskigt bra champagne och hade behövt få lite bättre motstånd i tidigare eller senare bubbelheat. Mycket honung, kofta, äpple och bröd med massiv intensitet. Ett kap! Äntligen fick jag prova på
@Cavisten Vinhandel s alldeles utmärka 06 och den gav mersmak kan jag säga. Mycket kul. Referensvinet föll platt, men hade troligtvis en del kvaliteter, men inga som kunde hävda sig mot konkurrensen. 10-0 i omröstningen.
Heat fem. Äntligen dags för lite rött. Själv hade jag spottat en del för att spara mig och hålla ut hela kvällen, men disciplinen sjunk som en sten på sina håll efter champagne-heaten (om folk ändå visste vad som komma skulle, så kanske det hade varit lugnare
). Kanske var det mest sörplarn, men det var rejält högljudda skratt och tydliga tecken på män som mår bra och har fått mängder med gott vin under västen, så det hamnar nog mest på charmkontot trots allt.
Visa bifogad bild 8318
1996 Château Giscours tog hem heatet med knapp marginal mot 1999 Pomerol. Själv så gillade jag den uppenbara sydafrikanen klart bäst ihop med någon till. 2001 Kanonkop Paul Sauer var helt enkelt bäst ur en diktators perspektiv även om jag gissade på att det handlade om Raats Cabernet Franc från nådens år 2007 med tanke på paprikatonen och rökigheten. Samtliga vin i heatet levererade klass och inget vin blev utan röst.
Heat sex. Rött och gött, men temat för kvällen verkar ha missats en del. En av mina höjdpunkter denna kväll, men inte enbart på grund av vinerna...
Visa bifogad bild 8319
Le Serre Nuove 2009 tog förstaplatsen med knapp marginal mot Tempier 2011. Resonemanget från en av de mer prominenta deltagarna rörande Tempier och att det var en fullständigt lysande bdx från högra stranden var en av kvällens höjdpunkter, i alla fall innan nattpasset när de stora vinerna kom fram och fajtades mot varann för att vinna ett gäng överförfriskade vinnördars avdankade vörnad. Jag älskar människor som vågar ta lite extra plats och sticka ut med sina åsikter även om det innebär en en skopa humble pie. Självklart var det jag som hade lagt in ett litet bonusvin i form av Tempier, men mer för att få Crist(al)ian 77 på fall som för ett tag sedan sågade min medhavda Bandol jäms med fotknölarna. Denna gång var det annat ljud i trumpeten, men det var tyvärr fel person jag fick på fall. Ingen (mig veterligen) trodde att det var något annat än bordeaux. Bra bandol är skitig och trevlig och inte helt olik en bdx på sätt och vis. Var själv väldigt osäker faktiskt.
Heat sju och nu börjar det bli lite väl mycket vin även för mig som slutade att spotta selektivt lagom till de röda kom fram...
Visa bifogad bild 8321
2009 Fleur Cardinale tog hem biffen överlägset. Chasse-Spleen 2001 imponerade till viss del också och tog andraplatsen. Pomerolen föll platt, medan andra vinet från Chateau Margaux från 95 fick lite blandade omdömen. Någon hade den som favorit och några totaldissade den. Tre riktigt bra viner onekligen. Fleur Cardinale kändes väldigt fruktig, intensiv och tillgänglig vilket förvånade både mig och Daniel A som haft chansen att prova en yngre förmåga som
@kayaker bjöd på vid en byob i Göteborg för ett tag sen. Ett supertätt tanninmonster vill jag minnas.
Heat åtta - vita bonusviner.
Visa bifogad bild 8322
Det var ju tänkt att avsluta kvällen med lite roliga bonusdoningar, men tydligen så ville sjörövarna fortsätta även efter detta lilla sjöslag. Ingen omröstning, de provades var för sig. Kul med ett vin från Tahiti, där druvorna transporterats till vineriet med kanot! Båda var trevliga, men jag minns inte så mycket mer än att jag spekulerade kring en vit bdx på korallvinet och tänkte sydafrikansk chenin blanc på Ossian. Motivering saknas. Jag minns dock att Daniel A nailade både druva och ursprung på spanjoren, vilket var en imponerande insats, speciellt med tanke på tidpunkten och den förmodade höga promillehalten.
Heat nio och kvällens förmodade dräpare som alla nog trodde handlade om madeira...
Visa bifogad bild 8323
Oj, vilken besvikelse det blev för mig. Relativt lätt, syrlig med heltorr karaktär med mänder av torkad frukt, oxidation och nötter som sig bör med tanke på att det handlar om en kvalitetssherry och dessutom en palo cortado. Har man provat Daniel A:s madeira-viner som han brukar ta med på liknande tillställningar så kan man nog förstå min besvikelse och jag var inte ensam. Troligtvis är det dock ett jäkligt bra vin ändå, men det nådde inte fram till mig denna kväll och då är jag ändå en stor fan av sherry. Förväntningar kan rasera berg!
Heat tio och plötsligt blev det dags för bubbel igen...
Visa bifogad bild 8325
Moet som lagrats väl behöver inte vara så pjåkigt. Tyckte dock inte att något av dem tog mig med storm direkt, men kul att prova den ökända Moet, vilket jag knappt minns att jag har gjort. Oblint.
Sista heatet och klockan har för längesen passerat tolvsnåret och kvar sitter ungefär halva styrkan. Nu skall det plötsligt drickas krug med lite Vilmart som referens, men inte ens det verkade räcka...
Visa bifogad bild 8324
Pärlor på svin! Jo, man får ju tacka för denna smått dekadenta avslutning i Baccus tecken. Vilmart gånger två, en Krug GC i världsklass och en Selosse Rosé bara för att. Vilmart Rubis togs fram efter massor av tjat och förhandling med en hel del gentlemens agreement och inchippning med stålar. Bästa vin i gänget är ännu oklart, men visst tusan blev det Krug för min del. Alla fyra var riktigt, riktigt bra utan minsta tvivel!
Wow, vilken kväll!
Nu hoppas jag bara att vi kan få lite påfyllnad med diverse intryck i tråden.