Svärsonens bröder har haft bra lycka med hummerfisket i år så på lördagsmorgonen kom en av dem förbi med fyra stycken på lite drygt två kilo tillsammans. En krabba och lite krabbklor följde med på köpet. Det blir mycket krabba i tinorna vid hummerfisket.
Visa bifogad bild 5381
Lite champagne till är ju inte fel och eftersom det har varit mycket
Comtes de Champagne på forumet den sista tiden så kunde det väl vara dags. Dessutom tar de stor plats med sin bulliga form på flaskan, dags att göra plats för lite nya pavor. Det fanns några årgångar att välja på, men eftersom jag hade två
99or kvar från en låda, som jag köpte för en del år sedan så fick det bli en av dem.
Visa bifogad bild 5382
Mycket frisk och blommig doft, ingenting av den rätt vanliga jästdoften, som oftast beskrivs som brödig. Äppelblommor på våren tyckte dottern och det var väl en bra beskrivning. Smaken var i mitt tycke lite för ungdomlig, markant syra, som inte rundats av tillräckligt ännu. Ingen sockerdricka, som
@KockJohan anser, men lite hög dosage, som i min mun blir lite klibbig. Det blir väl lite som att svära i kyrkan, men Comtes är inte riktigt min favorit. Den lever inte upp till förväntningarna och jag känner en lätt bismak, som jag har upplevt tidigare från en del BdB.
Hustrun och dottern tyckte att det var en av de bästa champagner de druckit.