This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Welcome to the darkside young padawan...Ett år äldre! Kan nu klassa mig som 25+!
Firas med en flaska champagne som också var ett av mina nyårslöften inför 2016 - dricka mer champagne!
Visa bifogad bild 6064
Håller med dig om B-S Rose magnum helt klart den bästa NV (från stort hus)Det blev en del skumpa under resan till Filippinerna. Mest minnesvärda var två champagner: Dels Dom Pérignon 2006 som jag blev lite besviken på. En klassisk Dompa men jag tyckte att något fattades, ungefär som Dompa 2000. Jag ska ge den en chans till ur bättre glas. Den 30-gradiga fuktiga kvällsluften i Manila kan också ha spelat ett spratt men Billecart-Salmon Brut Rosé på magnum hade inga problem att leverera trots samma förutsättningar. Jäklar, vilket vin! Ska nog köpa några sådana så att jag lättare håller fingrarna borta från mina återstående Roederer Rosé 2008...
Hur många roséchampagner har du egentligen hunnit med i år?
Fantastisk provning för övrigt!
Kan det bero på eftersläckningarna kanske ?
Det blev en del skumpa under resan till Filippinerna. Mest minnesvärda var två champagner: Dels Dom Pérignon 2006 som jag blev lite besviken på. En klassisk Dompa men jag tyckte att något fattades, ungefär som Dompa 2000. Jag ska ge den en chans till ur bättre glas. Den 30-gradiga fuktiga kvällsluften i Manila kan också ha spelat ett spratt men Billecart-Salmon Brut Rosé på magnum hade inga problem att leverera trots samma förutsättningar. Jäklar, vilket vin! Ska nog köpa några sådana så att jag lättare håller fingrarna borta från mina återstående Roederer Rosé 2008...
Håller med dig om B-S Rose magnum helt klart den bästa NV (från stort hus)
Lägg på en nolla på det så blire bättre skaru se
Extremt få flaskor kvar från den årgången."Inte varje dag man dricker årgång 199!"
Det kanske är på sin plats att bena ut vad jag menar med "blöt hund" så du kan komma till ro och sluta frukta att skumpan ifråga är vedervärdig.Den värsta lukten som finns är blöt hund enligt mig men om jag tolkar dig rätt så tycker du den lukten är positiv? Skulle aldrig dricka en champagne som luktar blöt hund. (går igång på ordet blöt hund).
Följer, håller med om markant prishöjning :0Det har börjat dyka upp erbjudanden för Pierre Peters Chétillons 2008 men priserna närmar sig 100Euro, det känns väl saftigt med tanke på vad jag varit van att betala för tidigare årgångar.
Är det nån som vet om jag fått dåliga erbjudanden än så länge eller har Peters höjt priserna rejält?
Kanske @magnum har koll tex?
Visa bifogad bild 6139
1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet. Inte den mest komplexa upplevelsen i mannaminne dock. Vi drack den ur fina vitvinsglas som proffs om någon undrar. Kraftigt brödiga toner med mogen gul äpplefrukt dominerar vid första intrycket. Mineraltoner i mängder hittas strax under ytan, både av kritaliknande karaktär men även lite svavelaktigt stendamm. Feta toner av honung, nougat, blöt hund och kanderad citrus växer i takt med varje sniff. Finstämd karaktär med finess utan tvekan.
Ja, jag ångrar att jag inte köpte minst en flaska till för "endast" 800 kr för att poppa igen framgent. Jag tror nämligen att det kommer att fortsätta att utvecklas ett bra tag till och kommer mest troligt bli ännu bättre och mer komplext för den som har tålamod.
Har en sådan hemma som jag väntar på att få "rätt" tillfälle att korka upp ! Efter alla recensioner och omdömen jag läst om den så börjar det bli tämligen svårt att hålla sig ! !Visa bifogad bild 6139
F, J och H samt jag själv samlades igår kväll för njuta av finskumpa för att rivstarta firandet av Vinets Dag. Som synes så tog flaskan slut utan problem...
"Inte varje dag man dricker årgång 199!", utbrister J innan korken försiktigt lossnar med ett världsvant pysande ljud och kvällen inleds på bästa tänkbara sätt.
1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet. Inte den mest komplexa upplevelsen i mannaminne dock. Vi drack den ur fina vitvinsglas som proffs om någon undrar. Kraftigt brödiga toner med mogen gul äpplefrukt dominerar vid första intrycket. Mineraltoner i mängder hittas strax under ytan, både av kritaliknande karaktär men även lite svavelaktigt stendamm. Feta toner av honung, nougat, blöt hund och kanderad citrus växer i takt med varje sniff. Finstämd karaktär med finess utan tvekan.
I munnen handlar det mesta om kraft, intensitet och läskande skyhög syra med elektrisk salinitet som får spottkörtlarna att producera kopiösa mängder saliv och skrika efter mat. Längden är oklanderlig. Sanslöst vital mousse trots åldern.
Utan tvekan en riktigt bra Champagne av klassiskt slag. Inga överdrivna oxiderade toner eller udda och unika smakinslag utan det går ganska rakt på sak, lite som att bära en kritstrecksrandig kostym av högsta kvalitet. Jag blev i slutändan imponerad av upplevelsen, men jag hade möjligen hoppats på något alldeles extra som fick mig upp i brygga. Riktigt så bra är inte denna upplevelse så jag nöjer mig med att dela ut 92p.
Ja, jag ångrar att jag inte köpte minst en flaska till för "endast" 800 kr för att poppa igen framgent. Jag tror nämligen att det kommer att fortsätta att utvecklas ett bra tag till och kommer mest troligt bli ännu bättre och mer komplext för den som har tålamod.