MartinE
Medlem
Då var årets Michelinstjärnor presenterade! För ett år sedan, när den första renodlade nordiska guiden kom, breddade guiden sitt nordiska fokus till att även inkludera restauranger i Malmö och Århus. I år går man steget längre och ser även utanför de större städerna. Det gör att Fäviken (två stjärnor direkt) och Daniel Berlin i Skåne Tranås äntligen inkluderas! Övriga svenska nykomlingar är Sushi Sho i Stockholm, Upper House i Göteborg, PM & Vänner i Växjö och Hotel Borgholm på Öland.
Inte helt oväntat fick Geranium i Köpenhamn äntligen sin tredje stjärna - och spöade därmed Noma som står kvar på två - men även Oslorestaurangen Maaemo fick tre stjärnor!
Vad tycker ni om årets stjärnor? Några oväntade tillskott? Vilka restauranger saknar ni?
Själv tycker jag det är väldigt kul med alla de nya restaurangerna! Den största överraskningen för mig måste nog vara Hotel Borgholm! Det som jag blev besviken över och som känns mycket oväntat är att Esperanto inte fick sin andra stjärna, utan står kvar på en. Kanske borde även Operakällaren blivit belönad med två!
Här är hela svenska listan:
Två stjärnor:
Frantzén, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matsalen, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Fäviken, Järpen
En stjärna:
Ekstedt, Stockholm
Esperanto, Stockholm
Gastrologik, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matbaren, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Volt, Stockholm
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
Sjömagasinet, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Upper House, Göteborg
Ambiance à Vindåkra, Malmö
Bloom in the Park, Malmö
Vollmers, Malmö
Hotel Borgholm, Borgholm
Daniel Berlin, Skåne Tranås
PM & Vänner, Växjö
Tillägg: Trådens titel borde varit "Michelin Nordic Guide 2016" då det är det korrekta namnet på årets guide! @Mattias S får gärna ändra!
Inte helt oväntat fick Geranium i Köpenhamn äntligen sin tredje stjärna - och spöade därmed Noma som står kvar på två - men även Oslorestaurangen Maaemo fick tre stjärnor!
Vad tycker ni om årets stjärnor? Några oväntade tillskott? Vilka restauranger saknar ni?
Själv tycker jag det är väldigt kul med alla de nya restaurangerna! Den största överraskningen för mig måste nog vara Hotel Borgholm! Det som jag blev besviken över och som känns mycket oväntat är att Esperanto inte fick sin andra stjärna, utan står kvar på en. Kanske borde även Operakällaren blivit belönad med två!
Här är hela svenska listan:
Två stjärnor:
Frantzén, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matsalen, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Fäviken, Järpen
En stjärna:
Ekstedt, Stockholm
Esperanto, Stockholm
Gastrologik, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matbaren, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Volt, Stockholm
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
Sjömagasinet, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Upper House, Göteborg
Ambiance à Vindåkra, Malmö
Bloom in the Park, Malmö
Vollmers, Malmö
Hotel Borgholm, Borgholm
Daniel Berlin, Skåne Tranås
PM & Vänner, Växjö
Tillägg: Trådens titel borde varit "Michelin Nordic Guide 2016" då det är det korrekta namnet på årets guide! @Mattias S får gärna ändra!
Last edited: