Mats
Gone todash....
Jag har just byggt om min vinkällare och flyttar runt alla flaskor och försöker samtidigt gå igenom vad jag har och städa i CT. Fram kommer ett gäng flaskor som jag har svårt att få ordning på hur de ska läggas in i CT och bland dessa finns ffa div kommunisteratokajier. Under den här tiden producerades det i kooperativ och familjeodlingar men buteljeringen sköttes av statliga Hungarovin och exporten av Monimpex. Till det kommer sedan att det fanns lager på vingårdarna från den här tiden som efter kommunismens fall sålts under de nya vingårdarnas namn trotts att de officiellt inte fanns när vinet gjordes. På CT är det ett mörker och vilda västern när det gäller tokajier, folk kan ju inte läsa ungerska och samma vin kan vara inlagt under flera olika namn där man vad som kan tyckas lite på måfå tagit något på etiketten som producent eller vinnamn, och till det kommer att på många finns inga bilder så det är svårt att jämföra dem.
Hur som helst, jag har ett antal som har de här fyra typerna av etiketter:
Är det någon som vet vad dessa heter och hur de ska namnges i CT?
Vin 1. Hittar inget vin med exakt den etiketten men liknande säljs som "Monimpex".
Vin 2. Är ganska säker på att det är "Kereskedoház", dvs företaget som bildades av forna "Hungarovin" och som även heter "Crown Estate".
Vin 3. Monimpex?
Vin 4. ???
Just 4:an är ett bra exempel hur det ser ut på CT där den finns listad som "1981 Édes Különleges Minöségi Fehérbor" och kör man google-translate på det får man ut "Särskilda sött vitt vin av kvalitet"
Nu lär de ju smaka lika fantastiskt gott vad de än heter eller hur de än listas i CT men det vore skoj att faktiskt veta vad man har och vad man dricker.
Hur som helst, jag har ett antal som har de här fyra typerna av etiketter:
Är det någon som vet vad dessa heter och hur de ska namnges i CT?
Vin 1. Hittar inget vin med exakt den etiketten men liknande säljs som "Monimpex".
Vin 2. Är ganska säker på att det är "Kereskedoház", dvs företaget som bildades av forna "Hungarovin" och som även heter "Crown Estate".
Vin 3. Monimpex?
Vin 4. ???
Just 4:an är ett bra exempel hur det ser ut på CT där den finns listad som "1981 Édes Különleges Minöségi Fehérbor" och kör man google-translate på det får man ut "Särskilda sött vitt vin av kvalitet"
Nu lär de ju smaka lika fantastiskt gott vad de än heter eller hur de än listas i CT men det vore skoj att faktiskt veta vad man har och vad man dricker.