Per Stade
Lege artis
chambertin skrev:Eftersom vi västkustbor är lite mer modesta i våra skaldjursutsvävningar (Per Stade undantagen ) än våra ostronätande bröder nordostöver så skall jag ge mig på en större mängd räkor ikväll.
Som direkt apostroferad tycker jag att det är dags att starta en ny tråd om skaldjur och fisk.
Visst, vi äter skaldjur och/eller fisk 2-3 gånger i veckan. Minst. Och njuter av det.
Det finns väl få saker som det passar så bra att dricka champagne eller vitt vin till? Och om
medlemmarna på det här forumet är seriösa när det gäller sitt val av vin, vilket står utan allt
tvivel, och vill fördjupa sina kunskaper om vin, så kanske det är dags att intressera sig mer
ingående för skaldjur och fisk.
Självklart är det inte alla förunnat att bo granne med en fiskare och få havskräftor och hummer
levererade levande till dörren. Och inte heller har de som inte bor på västkusten förmånen att i
fiskdisken kunna se på lådan vilken båt räkorna kommer ifrån. När det gäller räkor är det inte
bara var de är fiskade, som påverkar kvaliteten, utan också vilken på vilken båt de är fångade
och kokade, som påverkar kvalitén. Enligt vår mening är Axö den båt som har de bästa räkorna.
Om vi återkommer till ostron så tycker jag att den svenska kunskapen om ostron är under all
kritik. När krogen skriver "Belon" så undrar jag om det verkligen är från Belon som ostronen
kommer? Eller när de i fiskdisken skriver "Fines de claire" som om det är någon sorts art- eller
ursprungsbeteckning.
Jämför med USA där de på menyn anger både vilken art det är (på latin) och var ostronen
kommer ifrån.
Ingen på det här forumet skulle acceptera att ett mousserande vin kallades champagne oavsett
var det kom ifrån eller att det på vinlistan står "rött vin" och "vitt vin" och ingenting mer.
Det är ungefär på den nivån som svenska krogar serverar ostron.