Mattias Schyberg
Administratör
Blev inspirerad av en artikel jag fann här där statistiken pekar oroväckande rakt ner i diket när det gäller starkvin och söta viner försäljningsmässigt på Systembolaget (vin med restsötma á la Ripasso ingår såklart inte, för annars hade nog statistiken sett helt annorlunda ut med tanke på alla pallar av uppsötade viner som säljs).
Med tanke på svenskens fäbless för sötma så finner jag det hela aningen märkligt. Även hög alkohol brukar funka lysande om man refererar till försäljningen av Amarone. Dessutom brukar sött och starkt ha en ganska försiktig prislapp.
Vad har hänt?
Värst drabbat är dessutom ett av de mest intressanta starvinerna Sherry som visar en katastrofal nedgång på hela 75 % sedan 1989. Portvinet har dock klarat sig bra, med knappt skönjbar nedgång. Madeira har trots ett tydligt uppsving i populäritet hos oss vinnördar ändå minskat ca 30 %.
Absolut värst ser det dock ut för kategorin söta viner där vi kan se en minskning på hela 85 % på endast 25 år! Katastrofalt, milt sagt!
En teori som jag spontant har är att det såklart beror på att svensken får sitt behov uppfyllt av just de söta russinvinerna. Det finns helt enkelt inget behov av att söka sig till sötare viner som komplement, utan det räcker bra med det man redan får. En annan teori är att det är vi vinnördar som sviker. Vi pratar helt enkelt för lite om denna typ av viner och fokuserar för mycket på allt annat istället. Torrt är på något vis "finare" än sött/alkoholmättat, då sött/alkoholmättat är något som kännetecknar smakpreferensen hos russinvindrickaren, typ.
Vad säger det allsmäktiga forumet om saken? Gärna utan att gå bersärkargång mot monopolet eller genom att raljera vilt kring svenskens neandertalslika vinsmak. Det har vi andra trådar för!
Med tanke på svenskens fäbless för sötma så finner jag det hela aningen märkligt. Även hög alkohol brukar funka lysande om man refererar till försäljningen av Amarone. Dessutom brukar sött och starkt ha en ganska försiktig prislapp.
Vad har hänt?
Värst drabbat är dessutom ett av de mest intressanta starvinerna Sherry som visar en katastrofal nedgång på hela 75 % sedan 1989. Portvinet har dock klarat sig bra, med knappt skönjbar nedgång. Madeira har trots ett tydligt uppsving i populäritet hos oss vinnördar ändå minskat ca 30 %.
Absolut värst ser det dock ut för kategorin söta viner där vi kan se en minskning på hela 85 % på endast 25 år! Katastrofalt, milt sagt!
En teori som jag spontant har är att det såklart beror på att svensken får sitt behov uppfyllt av just de söta russinvinerna. Det finns helt enkelt inget behov av att söka sig till sötare viner som komplement, utan det räcker bra med det man redan får. En annan teori är att det är vi vinnördar som sviker. Vi pratar helt enkelt för lite om denna typ av viner och fokuserar för mycket på allt annat istället. Torrt är på något vis "finare" än sött/alkoholmättat, då sött/alkoholmättat är något som kännetecknar smakpreferensen hos russinvindrickaren, typ.
Vad säger det allsmäktiga forumet om saken? Gärna utan att gå bersärkargång mot monopolet eller genom att raljera vilt kring svenskens neandertalslika vinsmak. Det har vi andra trådar för!