SV: Vinordic Wine Challenge
Vin skiljer sig ifrån nästan allt annat som du kan köpa på grund av att kopplingen mellan kvalité och pris är så otroligt tydlig. Helt klart finns den inom alla områden men jag vet ingenstans där kopplingen är så klar och tydlig som med vin och därför tycker jag inte alls att det är konstigt med vinsveriges prisvärdhetsfixering, snarare med detta forums irritation över begreppet. Vad som däremot irriterar mig är vinjournalistikens fixering kring det allra sämsta och billigaste sortimentet, men det är en helt annan fråga.
Kopplingen pris-kvalite för vin verkar såklart bara gälla upp till en viss prisnivå, och den gränsen är allt annat en tydlig, men en sak är säker och det är att den ligger långt över dom flestas normala konsumtionsnivå, även på detta forum.
Om någon orkat läsa så här långt utan att få ett vansinnesutbrott så ska jag försöka förklara vad jag menar.
Precis som någon tidigare skrivit så blir en skiva, eller en bok, knappast bättre om den kostar dubbelt eller tre gånger så mycket. Skillnaden mellan ett vin för 50 eller 150 är däremot enorm. Så vad avgör då vilken kvalité man dricker, jo hur mycket pengar man är villig att lägga ner på det och det gäller även dom som dricker "finewines".
Du kanske som jag, gillar Bordeaux. En onsdagskväll såhär i Juni skulle jag till exempel gärna dricka en Ch. Cantemerle, habilt vin för, tja kanske 300 spänn om man nu köpt några något år tillbaks. Iofs, skulle jag hellre dricka en liten äldre Bordeaux än dom jag råkar ha i kylen. Si så där 10 år gammal i vart fall. Fast ännu hellre en 15-20 år gammal och i synnerhet ett bättre hus. Angelus skulle jag till exempel ta 10 gånger av 10 framför Cantemerle även om det är en annan stil och om möjlighet fanns kanske ännu äldre och andra hus. Om jag istället var på Pinothumör så finns det ju en hel del trevligt i Bourgogne. Det enda som hindrar mig från att dricka DRC på vardaglig basis istället för aldrig (som nu är fallet) är ju bara priset. Detsamma gäller Champagne, ja troligen dom flesta typer av vin, stilla rosé kanske ett av undantagen där det kanske inte finns, ja vad ska man kalla det...premiumsortiment?
Hur som helst blev det här kanske ett rörligt inlägg men min poäng är enkel. Det du kommer och dricka ikväll, är troligen inte det godaste du kunde druckit, ens i den stilen du har valt att dricka. Det som avgör är priset och därför spelar priset en enorm roll, iaf om man inte är ekonomiskt oberoende. Kopplingen kvalité-pris är såklart inte linjär, men om man lägger ner samma möda på att hitta ett bra vin i en högre prisklass än en lägre så tror jag chanserna är mycket goda att man köper upp sig också kvalitetsmässigt.
Jag skulle såklart inte välja Ch Petrus framför alla Bx bara för att den är dyrast, eller Krug clos d'Ambonnay framför varje annan skumpa, men här är vi uppe vid den gränsen som jag talade om innan, eller snarare en bra bit bortom den. Kultviner och totalt orimliga prissättningar kommer alltid att finnas men det är inte det jag talar om.
Vart går gränsen då, när kan man helt enkelt inte dricka godare? Ja det varierar ju såklart enormt beroende på vem som ska dricka och inte minst vad man valt att dricka för vin. Hur som helst så har det enorm betydelse så länge man kan köpa upp sig i kvalité och jag tror att det är sällan är som man inte kan det.
Andreas (som hukar sig och tar på sig flame-proof kläder)
PS 1 Självklart finns det otroligt många undantag från det jag skrivit, det fattar jag också. Din absoluta favorit-Spätläse kanske kostar 120 kr, vad vet jag?
PS.2 Jag försvarar inte den svenska vinjournalistiken här, men undrar bara över varför ordet prisvärt är så negativt laddat.
PS. 3 (On topic dessutom!) Mousserande Rosé kategorin kan inte ha haft många deltagare när Bollinger Rosé tog hem guld. Eller är det kanske bara jag som har aversioner mot den.