Sent skall syndaren vakna. Typ när tråden dött ut...
Jag är en av de där "bloggarna" som inte bidrar med så värst mycket kommentarer på finewines forum. Läste tråden igår och har väl i grund och botten inget nytt att tillföra, men tycker det kan vara på sin plats att förstå hur åtminstone jag resonerar...
Punkt 1 - trådens ursprungliga frågeställning
Först och främst; jag gillar all internetverksamhet som uppmuntrar vinintresset. Jag gillar att det finns ett vinforum där möjligheten till hjälp, diskussion och kompisanda främjas. Jag tycker på inga sätt att Finewines ska ändra på sitt nuvarande upplägg och "lägga sig i" för mycket utan man får den typ av inlägg och diskussioner som besökarna vill ha. För mycket fokus på att uppmuntra en ökande trafik genom diverse åtgärder riskerar bara att urvattna forumet. Fokus bör vara på kvalitativa besök istället. Med det menar jag såklart inte blott personer med befintlig kunskap om vin utan mer att den nivå forumet ligger på idag - och ert fina antal besökare - ändå indikerar på att ni gör något rätt. Idag hamnar fokus i allt för många hänseenden på just kvantitet istället för att bibehålla och uppmuntra den befintliga besöksskaran. Tålamod och ödmjukhet är en dygd i denna bransch.
Punkt 2 - sidospåret kring vinbloggar
Jag är i grunden ingen som kommenterar särskilt frekvent, vare sig här eller på vinbloggar. Det är ett medvetet val från min sida. Jag gjorde det tidigare men med facit i hand har det inte gett mig särskilt mycket. Oftast har det mer varit förknippat med en negativ energi. Mer på vinbloggar än här kanske. Att vissa som kommenterar här uppfattar bloggar som farbroderliga och närmast med en 'über' attityd är oerhört trist att läsa. Trist för bloggarna vill säga. Ingen vinner på ett sådant uppkommet scenario. I grunden vill ju en bloggare sprida sin passion och förkärlek vidare (utgår från mig själv nu) till andra, dela med sig av antingen en specialkunskap eller vad man själv går igång på just nu. Det är dock viktigt att detta förmedlas på ett civiliserat vis och inte vad som är rätt och fel. Bloggare utvecklas också. Gå bara bakåt i våra poster och se om vi skriver om samma sak då som nu.
Slutligen; vilket sätt man än kommer i kontakt med vin, skriver om det, kommenterar, diskuterar, jobbar med det, så är en rejäl skopa ödmjukhet något man kommer bra mycket längre på i vinvärlden.
PS. Ska försöka bli lite bättre på att bidra här framöver. Försöka.