Krug88 är ju näst intill besatt av Tacospaj. Man behöver ju inte vara Freud för att förstå att det ligger något mycket tragiskt bakom denna längtan. Jag har nog aldrig haft en längtan efter tacospaj - dock väckte Krug88 min nyfikenhet. Vad är det egentligen som det svenska folket njuter av när det ska vara lite extra festligt?
Min första ambition var att jag skulle vara ensam när det skulle lagas och ätas tacospaj. Man vill ju absolut inte ha med barnen på sådana här sjuka grejer.
Sedan gällde det att hitta recept. Är det någon som är förvånad att jag hittade det på Expressens hemsida?
Nåväl, receptet:
Pajdeg:
3 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
2 krm salt
150 g kylskåpskallt smör
2 msk iskallt vatten
Fyllning:
400 g nötfärs
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
smör till stekning
2 dl passerade tomater
1 paket taco kryddmix, 40 g
salt och nymalen peppar
1 burk kidneybönor, 400 g
3 dl texmexost, riven, eller lagrad ost
0,5 st grön paprika
0,5 st gul paprika
8 st cocktailtomater, stora
Jag gjorde två ändringar. För det första så strök jag taco kryddmix med dess natriumglutamat utan gjorde en egen kryddmix av spiskummin, chilipulver, paprikapulver, salt och peppar. Sedan satsade jag på en riktigt god ost; Kvibille cheddar calvados. För övrigt satsate jag på bra kvalitet; ekologiska grönsaker, bra passerade tomater osv. Inget fick lämnas åt slumpen.
Att göra pajen gick snabbt och enkelt. Desto svårare var det med vinvalet. Umbala är ju ett riktigt populärt och folkligt vin men eftersom det inte är varje dag som jag äter tacospaj gick jag faktist upp elva kr och satsade på Delas C-H. Jorå, fint ska det va.
Den är ju ganska generös i frukten som matchade pajen bra, det var faktist en trevlig kombination. Och pajen i sig då? Tja, den smakade ungefär som tacos. Fast som en paj. Men med tacos. Fast i pajtappning. Ja, ni förstår.
Min första ambition var att jag skulle vara ensam när det skulle lagas och ätas tacospaj. Man vill ju absolut inte ha med barnen på sådana här sjuka grejer.
Sedan gällde det att hitta recept. Är det någon som är förvånad att jag hittade det på Expressens hemsida?
Nåväl, receptet:
Pajdeg:
3 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
2 krm salt
150 g kylskåpskallt smör
2 msk iskallt vatten
Fyllning:
400 g nötfärs
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
smör till stekning
2 dl passerade tomater
1 paket taco kryddmix, 40 g
salt och nymalen peppar
1 burk kidneybönor, 400 g
3 dl texmexost, riven, eller lagrad ost
0,5 st grön paprika
0,5 st gul paprika
8 st cocktailtomater, stora
Jag gjorde två ändringar. För det första så strök jag taco kryddmix med dess natriumglutamat utan gjorde en egen kryddmix av spiskummin, chilipulver, paprikapulver, salt och peppar. Sedan satsade jag på en riktigt god ost; Kvibille cheddar calvados. För övrigt satsate jag på bra kvalitet; ekologiska grönsaker, bra passerade tomater osv. Inget fick lämnas åt slumpen.
Att göra pajen gick snabbt och enkelt. Desto svårare var det med vinvalet. Umbala är ju ett riktigt populärt och folkligt vin men eftersom det inte är varje dag som jag äter tacospaj gick jag faktist upp elva kr och satsade på Delas C-H. Jorå, fint ska det va.
Den är ju ganska generös i frukten som matchade pajen bra, det var faktist en trevlig kombination. Och pajen i sig då? Tja, den smakade ungefär som tacos. Fast som en paj. Men med tacos. Fast i pajtappning. Ja, ni förstår.