Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets berså-rosé?

Vad är era bästa tips för lättsamma berså-roséer i sommar? Alltså inte vinprovningssituation och 500 kronors roséer från Bandol. Utan mer ett svalt glas i skuggan när hettan trycker på.

De jag har testat hittills som fallit mej i smaken är bl.a. Vajras Rosabella Rosato (129 kr) och Spinettas (verkar slutsåld). En klassiker som brukar leverera lättsamhet i bersån är Domaine de Collavery (109 kr). Men jag har har bara skrapat på ytan.
 

IsKr

Medlem
Tycker Georg Breuer levererar bra. Svalt, med toner av hallon, citrus, bra syra. Passar bra en varm sommardag med tex club sandwich eller varför inte en caesarsalad.
 

katho27

Medlem
+1 på Vajran.
Jag tycker även Muga Rosado för typ samma peng levererar smultron och grape på ett trevligt sätt.
Den jag dricker oftast ihop med håller dock inte med om Muga men gillar Vajra, så det blir oftast den i våra berså-lägen.
 
1720959536724.png
 

Bastardo

Medlem
Det finns en väldigt trevlig rosé, som Systembolaget inte saluför: Ruppertsberger Imperial Rosé 2023. Alldeles lagom bersåvin med trevlig liten sötma, för en billig peng.
Det känns märkligt att SB har flera viner av tillverkaren men inte just det här vinet. Oerhört bra price/quality ratio!

”Mogen bärig och charmigt ren doft. Vinet har smak av jordgubbar, körsbär, hallon och röda vinbär. Den nästan torra smaken följer aromerna i näsan. Vinet har också inslag av citrus, mogna röda äpplen och blommor. Munhåleupplevelsen avrundas av en elegant syra som bär upp hela vinet till en tungvrickande, mjukt läcker och charmigt bärig avslutning.”
Källa: Viinilehti, översatt med hjälp av deepl/
 
Last edited:
Trådskapare
V

Von Galtén

Medlem
Jag beställde Guigals Tavel och konsumerat ett par flaskor av det nu. Det är ett väldigt bra vin men alldeles för kraftfullt för att kallas bersåvin. Det är snubblande nära rödvin och med en alkoholhalt på 14%. Läser på CellarTracker att folk lagrar detta i åravis. Så det kvalificerar inte helt med trådstarten.
 

chambertin

Medlem
Lite småtrött på det där ”laxrosa” tjafset och föll pladask för detta med lite bubblor i dessutom. Letade egentligen efter en traditionell röd Lambrusco men detta var ju inte så dumt med massor av bärig frukt, jästighet och fina syror.

Carezza, Lambrusco di Sorbara Metodo Classico
IMG_0094.jpeg

 

Mexikanaren

Medlem
Lite småtrött på det där ”laxrosa” tjafset och föll pladask för detta med lite bubblor i dessutom. Letade egentligen efter en traditionell röd Lambrusco men detta var ju inte så dumt med massor av bärig frukt, jästighet och fina syror.

Carezza, Lambrusco di Sorbara Metodo Classico​

Visa bifogad bild 32418


Om du gillar den så kan jag varmt rekommendera denna, släpptes vid samma släpp som den du testat. Rolig sommardricka som har fina bäriga "rödvins-toner", samtidigt som den har bra syra och lite liv med bubbligheten.
95124 C'era Una Volta Lambrusco Cantina Fratelli Carafoli 2023 159 kr 14400 flaskor
N: Vanilj, alkohol, syren och körsbärssaft.
M: Citron, körsbär, vanilj och syren Lätt med supersyra, fräsch frukt och rejäl mousse. 85-87p

 

chambertin

Medlem
Om du gillar den så kan jag varmt rekommendera denna, släpptes vid samma släpp som den du testat. Rolig sommardricka som har fina bäriga "rödvins-toner", samtidigt som den har bra syra och lite liv med bubbligheten.


Skall testas !
 
Toppen