Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets strängt religiösa dag: St Vincent vinner min själ

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haiku
Tron i glaset skvalp
ett helgonvin oss lockar
vinets själ värmer

Kort dikt
Idag är jag religiös – för vinets skull.
En skvätt av gudomlig dryck förvandlar alla tvivel till hopp,
mina tvivel till bön,
och min bön till ett rungande “Skål!”

Jaha, så var det dags att för en dag, återigen förvandla mig till en strängt troende katolik. Åtminstone så länge det finns vin i kalken! Om någon frågar vilket helgon vi egentligen firar, så höjer vi glaset och muttrar något om en ganska knepig snubbe vid namn Vincent. Vår tro baserar sig på honom.

Även om han inte hade någon koppling till vin under sin livstid, blev han senare utnämnd till vinets skyddshelgon. Anledningen till detta är lite oklar (ovanligt!) men det finns teorier:

Som alla helgon, utom Moder Teresa, dog han en våldsam död. Namnet Vincent sägs komma från latinets vinum (vin) och centum (hundra), vilket har gjort kopplingen naturlig.

Det finns också en legend om Vincents åsna. Den skall ha mumsat i sig vinrankornas toppskott när Vincent sov ruset av sig eller bara vilade. Vinbönderna upptäckte senare att åsnebeskärningen ledde till bättre skördar, vilket gjorde Vincent till deras skyddshelgon. Just precis sådant som spelar stor andlig roll.

Betyder det att vi skäms när andligheten rinner ut imorgon? Nja, knappast. Vi tar gärna en klunk, höjer blicken mot himlen och lovar att återvända när flaskan så kräver. För tro är ju, om inte annat, ett slags hopp. Och hoppet om en riktigt god smakupplevelse är ju en självklar och ständig närvaro i våra liv.

Beskåda ett mirakel som bevisar att Gud är god!
images (19).jpeg

Tänk på att använda rätt ordval för dagens smaknoter
Dopfunt, gudomlig, oblatisk, bibeldamm, spetälska, Moses i vassen, myrra, halleluja, korståg, svavel och offergåva.

...och det heter inte 'kropp', det heter 'lekamen'!

Hur firar du Vinets Dag?

Har du gått så långt att du faktiskt sitter i en biktstol och bekänner gårdagens boxvinsförsyndelser, eller räcker det med ett litet halleluja när flaskan öppnas? Fem Ave Maria för att du köper mer än du dricker? Dela gärna med dig i tråden – må vi finna frälsning i polerade tanniner!

Last edited:
Toppen