SV: asien
Elvis skrev:
Jag har dykt vid Similan Islands, och det är säkert Thailands bästa dykplats men det finns många bättre dykplatser i världen. Röda havet är till exempel flera klasser bättre, om du frågar mig.
Om dykningen är viktig borde du åka till Filippinerna i stället för Thailand. Tubbataha Reef lär vara fantastiskt men det finns många dykplatser med fantastiskt rykte.
Kan inte riktigt hålla med här, för mig är Similan helt klart i klass med Röda havets siter, i vart fall så långt som jag har dykt, men kanske smak och tycke som med allt antar jag, dök dessutom mest på vrak i Egypten vilket iofs var kul. Ska tillbaks och dyka elphinstone, då kanske jag håller med
Lite Thailandstips:
Phuket är för jävligt, undvik det, vidrig sexturism och i allmänhet bara för mycket folk. Aiya napa typ...
Jag tog mitt cert på Phi Phi med VISA, det är enkelt och bra med mycket bra lokal dykning, men Phi Phi är extremt turistigt så om man inte gillar det ska man inte åka dit. Man slipper prostititionen och dom feta tyskarna som finns på Phuket, men det är mycket folk, dykare, klättrare, backpackers och ett jävla party helt enkelt. Kul om man gillar sånt, sanslöst vackert och som sagt bra ställe att ta cert. Från Phi Phi och även andra ställen runtomkring, Lanta tex, går dagsturer till Hin Daeng och Hin Moang som är två fantastiska dyksiter med goda möjligheter för Manta Ray.
Lugnare är Koh Lipe som ligger ner mot Malaysiska gränsen, en relativt sömnig liten ö med mycket bra lokal dykning. Här finns även möjlighet att övernatta på Adang som ligger bredvid, en nästan öde djungelö med bara typ 6 bungalows eller nåt. Också mycket vacker, kan verkligen rekommendera den.
Hade två dagar på Koh Lanta, ganska stor och lite trist ö med mest äldre. Här kan man hitta helt egna stränder vilket iofs kan vara kul, men det saknar skönheten som Phi Phi och Lipe har.
Jag kan inte riktigt rekommendera östra sidan, i vart fall inte jämfört med den västra. Tristare vatten om man vill dyka och inte lika vackert heller. Har varit på Koh Samui och Koh Tao, inget jag skulle åka tillbaka till.
Bangkok är ett måste om man gillar städer, jag älskar det! Svårt att tipsa om något speciellt, men ett besök i restaurang Sirocco är helt klart värt om man inte lider av svindel. Annars finns allt i Bangkok, från helt galna backpackerområden till enorma marknader, varuhus, restauranger i överflöd etc etc.