Jo, igår var det dags att besöka Barsac ännu en gång. Man kan ju tro att dagen innan midsommarafton borde innebära en lugn och tom lokal, men icke då. Inte riktigt fullsatt, men riktigt bra med folk vilket drar upp stämningen några snäpp. Detta ställe blir bara bättre och bättre för varje besök!
Jag och frun bestämde oss snabbt för att det fick bli en flaska vin och lite mat. Kände sug efter Bordeaux och valet landade på en
2010 Château Cantemerle, som gentilt dekanterades världsvant av vår Sommelier.
En riktigt ung historia skulle det visa sig, men trots babyfett så känns det aldrig svårdrucket eller överdrivet stramt. Rent och tämligen fruktigt med fin balans och medelfyllig kropp. Friska syror och hygglig längd, men aningen outvecklat. Inslag av plommon, svarta vinbär, vanilj, kaffe och ceder i ganska typisk stil. Väldigt korrekt och välgjort, men det saknar det lilla extra som krävs för de riktigt höga poängen. Riktigt gott och trevligt oavsett.
90p
Visa bifogad bild 4319
En Bordeaux behöver såklart lite protein. Frun nöjde sig med en mycket trevlig charktallrik medan jag själv tog in lite sidfläsk(?) med vitabönspuré som smakade smått fantastiskt. Härlig krispig svål med perfekt avvägda smaker. Härlig tyngd utan att kännas klumpigt. Jag blev smått lyrisk och vinet växte några tum ihop med maten. Rejäl och rustik rätt med lagom mycket finess.
Visa bifogad bild 4320
Strax efter måltiden så fick vi in två svarta glas med blindvin att gissa på vilket blev en trevlig bonus medan maten fick smälta och lämna plats till lite sötsaker!
Första vinet var tämligen lätt att identifiera. Fylligt med mycket smörkola, kaffe och svarta vinbär med ett uns dill. Snabbt så hamnade vi i USA med Spanien som alternativ. Blev dessutom ganska imponerad av vinet. Härlig frukt utan att kännas bombastiskt. Möjligen är smörkolan väl dominant, men den stör aldrig nämnvärt.
89p
Facit:
Visa bifogad bild 4321
2012 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Napa Valley
Riktigt bra QPR. Ett klockrent vin att köpa lådvis av med tanke på det låga priset och den generösa smaken!
Svart vinglas nr 2 var klart lurigare att gissa på. Slankt och aningen tunt med bra syra och tydliga drag av stall, lingon, örter, lavendel, oxidation och jäst. Fick även lite persikavibbar. Traditionellt vin med mycket "naturvinskaraktär", utan tvekan från Italien eller Frankrike. Ingen druvkaraktär att zooma in på; här blir det att hugga grovt. "Någon form av naturvin" var allt jag förmådde säga slutligen. Inget för mig.
84p
Facit:
Visa bifogad bild 4322
2011 Les Debonnaires Chinon
Till efterrätt så serverades lite trevlig citronmojäng(?) till frun och lite vaniljpannacotta med rabarbersås, plommon och lite fantastiskt trevlig honeycomb crunch. Så jäkla gott och balanserat med mycket nyanser! Till detta lite enkel Moscato d'Asti som smakade koncentrerad sommar med fläderblom i mängder. Friskt och trevligt, men jag missade tyvärr att memorera vinet.
Visa bifogad bild 4323
Visa bifogad bild 4324
Supernöjd med kvällen och plånboken kändes inte våldtagen heller, vilket är en skön känsla när man haft en helkväll med mängder av gott vin i glasen och magarna fulla av vällagad "comfort food" med världens bästa fru. Vi fick även en pratstund med kocken denna gång då vi var lite nyfikna på lite recepthemligheter, speciellt den häftiga och krispiga honeycomben. Det är bara att konstatera att Barsac inte bara har lyckats hitta en duktig och entusiastisk kock, hon är dessutom så gemytlig och härlig som person att vi blev alldeles varma i hjärtat. Stor tumme upp!
Helhetskänslan blir familjär, robust och proffsig utan minsta pretentioner.