Finns ju en hel del
befintliga trådar här på forumet som handlar om vinkällarbyggen där du kan börja med att kolla runt.
Vad gäller val av isolering så är det för och nackdelar med att välja cellplast, stenull eller glasull och det kommer an på byggets beskaffenhet, tycke och smak.
Vet inte riktigt var du får värdet R11-19 ifrån?
-Alla isolermaterialen ovan har snarlika isoleregenskaper; säg ett lambdavärde på omkring 0,038 W/m°C. (Värmekonduktivitet)
I en optimal plan vägg kan R-värdet (värmemotståndet) beräknas som isolertjockleken i meter dividerat med värmekonduktiviteten i W/m°C.
Säg att du väljer 500mm isolering vilket är vad du har i ett nybyggt superisolerat passivhus. Detta ger således 0,5/0,038=R13 (Om jag nu tänker rätt)
Skall du således uppnå R19 är du över 700mm i isolertjocklek och det är rätt overkill om du inte bygger en kärnvapensilo eller ett Fritzlrum.
Med traditionell isolering så är ju tjockleken på isoleringen avpassad efter de olika regeldimensionerna så när du bestämt dig hur välisolerat du vill ha ditt vinrum är det bara regla och isolera. Är du redan i en källare som är naturligt sval hade jag nog nöjt med med att regla upp med 45x95 vilket var standard för hus fram till 90-talet och fortfarande är för fritidshus.
Om man nu skall uppföra ett helt nytt rum kan man förstås även tänka sig att använda ett byggmaterial som isolerar i sig själv och då tänker jag på att mura upp väggar i lecablock. -Dock väldigt mycket mer arbetskrävande.
DISCLAIMER
Nu är det 18 år sedan jag skrev min sista tenta i termodynamik så jag är väldigt ödmjuk inför att någon annan forummedlem vill slå mig på fingrarna här.