Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2018, vad är era tankar?

Champagne årgång 2018 sägs vara ett bra år med en skörd som överträffade förväntan och är riktigt välkomnat efter utmaningarna som träffade regionen 2017.

Vad är era erfarenheter och tankar såhär långt?
Har ni köpt på er för att lagra, vilka har ni hunnit dricka osv?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag har druckit massvis olika odlarskumpor ifrån 2018. Dock inget ifrån något hus förutom Louis Roederer.
Tycker det är en genomgående extremt hög lägsta nivå på 18. Iprincip allt har varit riktigt bra, den är bjussig och bred på frukten men saknar samtidigt inte syra. De mesta har varit väldigt öppna och goda från start, men ändå samtidigt med energi.
Däremot vill jag nog påstå att utav vad jag druckit, så är 2019 större och möjligtvis ännu bättre årgång. Men båda behöver mer tid på sig. Även om mycket är sjukt bra från start.
@vintomas har kanske någon mer fakta att dela med sig utav ?

Last edited:

Foley

Medlem
Jag håller med om ovan om 2018. Väldigt bra och generöst direkt. Ganska mjuka redan nu. Har förstått att det finns lite frågetecken kring om vinerna kommer bli långlivade. De champagner från 2019 jag provat har varit hårda och behöver mkt mer tid

IMG_3605.png

Så här tycker Parker. Själv tycker jag som KockJohan ungefär. Varmt år, som i Sverige, med mogen utvecklad frukt men ändå bra syra. Öppen, generös och tillgänglig. Äntligen ett år man kan dricka nu och i närtid :). Svårt att veta lagringspotential, men jag dricker gärna 15, 18 o 19 nu på frukten och uppskattar primärtonerna. 19 känns mer strukturerad, komplex och djup och är upplevs yngre och mer utvecklingsbar. Gott helt enkelt

Sonderlese

Medlem
De få 2018 jag har druckit har varit lite endimensionella och saknat intensitet, de har lidit av förstora skördeuttag helt enkelt.
Så det gäller att välja rätt; enklare viner är enklare, men mogna i 2018.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas har kanske någon mer fakta att dela med sig utav ?
Tyvärr, har varit dålig på att hålla ordning på nya årgångar under de senaste åren. När jag var på besök där nere på försommaren (för första gången på över fyra år) fick jag klart för mig att 2021 och 2023 varit dåliga, och de var mycket bekymrade för 2024 p.g.a. långa perioder med fukt. Om 2024 också blir dålig är det många odlare som kommer att drabbas ekonomiskt, för de klarar inte att tre av fyra år är dåliga. 2018, 2019, 2020 och 2022 är mer eller mindre bra, men jag har ingen riktig koll på hur 2018 är kvalitets- och stilmässigt jämfört med de övriga.

Toppen