Håller ni med i stort om betygen eller tycker ni helt annorlunda?
Tja, var kommer din skala ifrån, 0-10 med tiondelar och bokstavsbetyg som tillägg? Ska jag tolka det som Juhlin-skalan 0-100 dividerad med 10? I så fall har du ganska annorlunda åsikter än han har om en del prestigechampagner från väletablerade hus, som aldrig hamnar så lågt hos Julle som en del av dem gör hos dig.
Om man inte använder Parkerskalan 50-100 (som avser alla viner och är rätt koncentrerad till 80 eller 85-100 för de flesta OK viner) brukar det vanligaste vara en brittisk skala 0-20 som bl.a. Jancis Robinson kör med (och som Munskänkarna och de flesta äldre vinprovarfarbröder i Sverige använder sig av) eller Decanters 0-5, där jag tror eventuella decimaler beror på att de tar medelvärde över en provningsgrupp.
Ska jag jämföra den relativa ordningen du har rankat provat bubbel sticker definitivt ditt extremt höga omdöme om Nicolas Feuillatte Cuvée 225 1998 ut (9,6-9,7). Det är också väldigt förvånande att se flera årgångschampagner från topphus i bra årgångar/toppårgångar med sämre betyg än standardvarianterna, t.ex. Roederer. Jag håller heller inte med om din relativa rankning av Cristal-årgångarna. 2004 är för mig en fantastisk årgång, och betydligt bättre än den lite klumpiga 2000. Men
à chacun son goût - tycker du så, så tycker du så.
Ett tips är att lyfta upp betygsskalan från inlägg #1 (som du uppenbarligen har uppdaterat efter det lades till i maj) till din "Om"-sida eller till en egen sida som man når från sidolisten, för betygsskalan är det första jag hakar upp mig på när jag läser ett av dina inlägg. Rätt få lär orka scrolla ner till inlägg #1, och de lär bli allt färre i takt med att du skriver fler inlägg.
I övrigt så kan jag nämna att de flesta champagnekännare brukar bli förbannade när de ser en Armand de Brignac Ace of Spades-flaska. Så din profilbild på forumet signalerar nog mer "jag är ganstarappare som det går att lura pengar av" än "jag gillar bra champagne" för många av champagneofilerna här.