Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fredrik L

Medlem
Åkte en sväng till Taurasi förra helgen. Flaskorna nedan är de största kapen.

image1.JPG

Från vänster: Donnachiara Taurasi di Umberto 2012, Guastaferro Primum Riserva 2007, Luigi Tecce Poliphemo 2012, Cantine Lonardo Taurasi 2011, Cantine Lonardo Coste 2011, Salvatore Molettieri Vigna Cinque Querce 2010.

Flaskor köptes också från Antico Castello, men dessa skickades med paket och har inte hämtats ut än.

chambertin

Medlem
Åkte en sväng till Taurasi förra helgen. Flaskorna nedan är de största kapen.

Visa bifogad bild 9534
Från vänster: Donnachiara Taurasi di Umberto 2012, Guastaferro Primum Riserva 2007, Luigi Tecce Poliphemo 2012, Cantine Lonardo Taurasi 2011, Cantine Lonardo Coste 2011, Salvatore Molettieri Vigna Cinque Querce 2010.

Flaskor köptes också från Antico Castello, men dessa skickades med paket och har inte hämtats ut än.
Intressant med för mig nya producenter. Provade eller besökte du ngn av dom ?

Fredrik L

Medlem
Intressant med för mig nya producenter. Provade eller besökte du ngn av dom ?
Besökte alla producenterna och provade dessa viner och fler därtill. Flera av dem är i toppskiktet i distriktet och erbjuder mycket hög kvalitet till förhållandevis låga priser (20-40 euro). Skulle säga att Luigi Tecce, Cantine Lonardo och Guastaferro erbjuder viner väl i klass med bättre producenter från Piemonte och Toscana, och de andra producerar också de vin av god kvalitet. Tyvärr svårt att få tag på dem här i Sverige, men vi får väl se om det på sikt går att göra något åt det.

Last edited:

fluff

Medlem
På importören Spruce Ups hemsida står:

På grund av transportförsening kan denna champagne beställas på Systembolaget från tisdag 7 mars.

Riktigt gamla champagner är svåra att få tag på. Därför är det extra glädjande att ett litet antal 1988:eek:r nu kommer till Sverige.
Från den 7 mars kan du beställa en raritet i form av denna Blanc de Noirs (100% pinot noir) från Premier Cru-byn Éceuil. Årgångs-champagnen från 1988 har legat på jästfällning i småproducenten Elodie D:s källare under 27 års tid, och degorgerades den 8 september förra året.

Torrfakta:
Champagne Desbordes-Amiaud 1988 släpps 7 mars på Systembolagets beställningssortiment. Kan beställas från klockan 10.00. Klicka på länken längst upp för direktbeställning. Eller besök ditt Systembolag och uppge artikelnummer.
Antal flaskor: 120 st
Druvor: 100% pinot noir
Så här doftar och smakar det: Små bubblor med fin initial mousse. Härligt gyllengul med dofter av honung och fino sherry av hög kvalitet. Fortfarande ungdomlig i gommen med mångfacetterade undertoner av torkade frukter och exotisk kryddpåse. Ett klipp för älskare av äldre champagner.
Lagras? Inte särskilt länge, upp till två år.
Aperitif eller mat? Definitivt en mat-champagne

Nu fick jag iväg en beställning idag istället.

Ekdahl

Medlem
Det ringde på dörren. Och vilken trevlig överraskning, ett paket med lite blandat vuxengodis. Tre olika bdx Grand Cru Classe och tre fina skumpor - alla för källaren utom möjligen Chateau Carbonnieux.
  • Bonnaire Blanc de Blancs Vintage 2006
  • Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Oenophile 2008
  • Henri Giraud Hommage
  • Chateau de Camensac 2010
  • Chateau de Fieuzal 2011
  • Chateau Carbonnieux 2011
IMG_3038.JPG

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Samma här. Tänkte fira in 30-årsdagen med den nästa år så jag hoppas jag får mig en av dem.
Beställde 3 stycken idag klockan 10.00.15. Får se om man får dem levererade av SB. :)
Kikade in några timmar senare, men verkade inte som att det fanns något saldo tillgängligt.. Några fler som fick någon flaska bekräftad?

lukastollig

Pudelfantast
Beställde 3 stycken idag klockan 10.00.15. Får se om man får dem levererade av SB. :)
Kikade in några timmar senare, men verkade inte som att det fanns något saldo tillgängligt.. Några fler som fick någon flaska bekräftad?

Ligger i beställningssortimentet. Är upp till importören hur de distribuerar flaskorna om de inte räcker till alla beställningar.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ligger i beställningssortimentet. Är upp till importören hur de distribuerar flaskorna om de inte räcker till alla beställningar.
Japp, därav att jag skrev får se om man får dem. Lär vara ganska många som tryckte på knappen på dessa.

fluff

Medlem
Ja, jag fick nog inte iväg min beställning förrän 10:10 så jag ligger nog illa till kom jag på. Återstår att se helt enkelt...

Larseman

Medlem
Ja, jag fick nog inte iväg min beställning förrän 10:10 så jag ligger nog illa till kom jag på. Återstår att se helt enkelt...
Det här har diskuterats tidigare. När man gör en beställning från beställningssortimentet så är det butikens beställning till leverantören som är avgörande. Om man har otur och har en butik som lägger beställningen "fel" dag så kan man torska fast man var så att säga först i kön.
Webb-släppen däremot tar hänsyn till i vilken ordning beställningarna läggs på hemsidan.
Här finns exempelvis några inlägg på ämnet.

fluff

Medlem
Min flarra har makulerats...
Fick ett SMS av systembolaget precis:

Hej
77403 Desbordes-Amiaud Premier Cru 1988 645,00 kr<http://www.systembolaget.se/77403> (Desbordes-Amiaud) har varit felregistrerad hos leverantören och inte varit tillgänglig för beställning, men detta är nu åtgärdat. Din beställning är därför omlagd. Leveransdatumet ska inte påverkas av detta. Det kan se ut som att din order är makulerad när du besöker Mina sidor, men den är fortfarande aktiv.
Med vänlig hälsning,
Systembolaget
0771-838300

Gomseglet

Medlem
Besökte alla producenterna och provade dessa viner och fler därtill. Flera av dem är i toppskiktet i distriktet och erbjuder mycket hög kvalitet till förhållandevis låga priser (20-40 euro). Skulle säga att Luigi Tecce, Cantine Lonardo och Guastaferro erbjuder viner väl i klass med bättre producenter från Piemonte och Toscana, och de andra producerar också de vin av god kvalitet. Tyvärr svårt att få tag på dem här i Sverige, men vi får väl se om det på sikt går att göra något åt det.

Hittar du, eller är själv, en Sverigekran för Tecce, Lonardo eller Guastaferro så går jag ganska långt för sådant!

Mmm

Medlem
Det här har diskuterats tidigare. När man gör en beställning från beställningssortimentet så är det butikens beställning till leverantören som är avgörande. Om man har otur och har en butik som lägger beställningen "fel" dag så kan man torska fast man var så att säga först i kön.
Webb-släppen däremot tar hänsyn till i vilken ordning beställningarna läggs på hemsidan.
Här finns exempelvis några inlägg på ämnet.

Nu orkade jag inte läsa tråden, men visst är det så att leverantören inte behöver ta hänsyn till när beställningen kom in (BS då alltså). Om hans polare vill köpa halva lagret så kan hen utan problem ta den ordern först (oavsett när den kom in)

Toppen