Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
uthämtade 2008 Från FVL idag
6 flaskor
16649477_10158262528500008_8657624545295785838_n.jpg

tre flaskor
16649041_10158262528510008_3335680461799979158_n.jpg

två flaskor
16640561_10158262528460008_837011211909453202_n.jpg

från SB
16681580_10158262609385008_1428977111542313549_n.jpg

Last edited:

Per Stade

Lege artis
Veckans leverans var Chablis Patrick Piuze från Caviste och 2 flaskor 2004 Clos des Goisses från Oslo. Tyvärr har Monopolet lika dålig koll som SB på hur många flaskor, som står på hyllorna i butikerna. Den magnumbutelj, som jag hade bespetsat mig på blev två halvmagnum, de sista två från 2004, som fanns kvar.
IMG_3975.JPG

Per Stade

Lege artis
I lördags var vi på en liten champagne- och whiskyprovning. Låter lite märkligt men det var Strömstads Whisky Sällskap som stod för arrangemanget. Provningsledare var Clas Hardebäck från Uddevalla, som inledde med en prosecco och tre champagner från den för mig relativt outforskade importören ChampagneHuset.
Det visade sig vara mycket trevliga champagner han hade med sig. Clas inledde med att berätta om Champagne och hur champagne framställs, vilket i och för sig inte var något nytt för mig men ändå trevligt och han visade lite bilder från sina besök där. Så berättade han om de olika champagner han hade med sig och hade också ordnat med lite tilltugg, så att deltagarna fick prova champagne som matvin.
Som avslutning på champagnerna bjöd han på lite marc från Champagne, något som jag inte druckit tidigare.
Tre sorters single malt blev det i flight 2, jag kommer ihåg att det bland andra var Glendronach och Glen Scotia. Det intressanta var att jag kände igen toner av kola och nougat i whiskyn, som påminde om toner i ekfatslagrad champagne.
Det visade sig också att Clas var förtjust i gammal lagrad champagne, den bästa han hade smakat var en 100-årig, som han hade druckit 2011. Kvällen slutade med att vi gjorde en bytesaffär, jag fick tre flaskor av de, som han hade med sig, och han fick två av de gamla från onkel Alfredos källare, som jag hade kvar. Clas ville ge mig två flaskor för varje flaska han fick, men det tyckte jag var för mycket.
IMG_3982.JPG

Sebban

Medlem
I lördags var vi på en liten champagne- och whiskyprovning. Låter lite märkligt men det var Strömstads Whisky Sällskap som stod för arrangemanget. Provningsledare var Clas Hardebäck från Uddevalla, som inledde med en prosecco och tre champagner från den för mig relativt outforskade importören ChampagneHuset.
Det visade sig vara mycket trevliga champagner han hade med sig. Clas inledde med att berätta om Champagne och hur champagne framställs, vilket i och för sig inte var något nytt för mig men ändå trevligt och han visade lite bilder från sina besök där. Så berättade han om de olika champagner han hade med sig och hade också ordnat med lite tilltugg, så att deltagarna fick prova champagne som matvin.
Som avslutning på champagnerna bjöd han på lite marc från Champagne, något som jag inte druckit tidigare.
Tre sorters single malt blev det i flight 2, jag kommer ihåg att det bland andra var Glendronach och Glen Scotia. Det intressanta var att jag kände igen toner av kola och nougat i whiskyn, som påminde om toner i ekfatslagrad champagne.
Det visade sig också att Clas var förtjust i gammal lagrad champagne, den bästa han hade smakat var en 100-årig, som han hade druckit 2011. Kvällen slutade med att vi gjorde en bytesaffär, jag fick tre flaskor av de, som han hade med sig, och han fick två av de gamla från onkel Alfredos källare, som jag hade kvar. Clas ville ge mig två flaskor för varje flaska han fick, men det tyckte jag var för mycket.
Visa bifogad bild 9389
Ostron champagnen är riktigt go!

MartinE

Medlem
Veckans inköp blev en ganska blandad kompott:

2010 Deutz Rosé
2008 Pertois-Moriset Millésime
2014 Ridgeview Bloomsbury
2015 Keller Riesling Hubacker Großes Gewächs
2015 Keller Riesling Kirchspiel Großes Gewächs
2014 Rings Freinsheim Spätburgunder

Och efter @Mattias S passionerade inlägg häromveckan kunde jag inte låta bli att hugga 2 x 2013 Leon Barral Jadis!

Samt, sist men inte minst, den här rackaren:

IMG_2637.jpg

Last edited:
Toppen