Haha dåså! Samma pris, bara lite billigare frakt till GrappeTänkte pröva iaf. Årets löfte: Enbart vitt och Jura roligt nog . Var priset likadant eller annat?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Haha dåså! Samma pris, bara lite billigare frakt till GrappeTänkte pröva iaf. Årets löfte: Enbart vitt och Jura roligt nog . Var priset likadant eller annat?
Caviste släpps imorgon Cav0114 - Domaine de la Touraize 2017. Någon som köpte förra lådan från den producenten, eller har druckit tidigare årgångar och har erfarenhet?
Prövade dem precis, inga viner var samma som förra årets släpp. Chardonnay var fin, balanserad med lite syra och fin friskhet, les moulins var större med mer mineraler, lite stenfrukter och lite stramare. Terres Bleues var väldigt bra, silkeslen med mycket Sten och mineraler, men rätt skarp fortfarande, prövade även en 2015 och det var väldigt stor skillnad där den öppnat upp sig och blivit mjukare och väldigt len.
Jag beställde precis en låda
Vet inte hur många flaskor av de här han har faktiskt, men tycker det du påpekar är en av de roligaste grejerna med caviste. Klart de billigare vinerna inte är något speciellt för det mesta, men tycker inte heller man kan förvänta sig stordåd av 150kr viner. Det lådorna gör bra tycker jag är att påvisa skillnader i druvor, eller områden. Som med senaste lådan där två av vinerna innehåller savagnin och en med bara chard, så det bildas en lätt introduktion till området och man kan lättare urskilja vad man tycker om och inte.Vad jag kan se finns det fortfarande flaskor kvar. Måste vara någon form av negativt rekord. Säger jag utan att veta hur många flaskor Martin har av just de här?!
Caviste är ju ett kul koncept - men det skickas också med ett enormt antal ”diverse-flaskor” varje år som ärligt talat är sådär - för att kränga några få som är bra - och någon gång riktigt bra.
Kännas som en ny trend att de inte säljer slut direkt - är det en spaning- eller en tillfällighet?
Klart de billigare vinerna inte är något speciellt för det mesta, men tycker inte heller man kan förvänta sig stordåd av 150kr viner.
Ingen som blir kränkt, och självklart ska du få skriva vad du tycker, jag skrev bara vad jag tyckte också!Jag har inget emot Caviste - de fyller absolut en funktion! Men det var länge sedan de enkla vinerna låg på 150... Nu ligger de i bästa fall precis under 200 (som i det här släppet) och mer vanligt upp mot 300 - ,eller, vid Champagne - klart över det också... Och då blir det mycket pengar för bulkviner. Ledsen om någon blir kränkt, men man måste få skriva vad man tycker! Och då har jag lite krav på flaskorna...
Visst är det så. Kan dock personligen tycka att ”bulkviner” inte är rätt ord, eftersom det hör ihop med storproducenter i min värld, och saknar terroir.Ingen som blir kränkt, och självklart ska du få skriva vad du tycker, jag skrev bara vad jag tyckte också!
Kan dock personligen tycka att ”bulkviner” inte är rätt ord, eftersom det hör ihop med storproducenter i min värld.
https://www.finewines.se/threads/byta-alkohol-privat.2887/Det här kanske har diskuterats tidigare men jag undrar ifall det är lagligt att byta vin med en annan person, flaska mot flaska?
Det borde väl vara tillåtet. Man får ju som sagt, ge bort alkohol som present, till någon som fyllt 20.https://www.finewines.se/threads/byta-alkohol-privat.2887/
Förvisso sex år gammal tråd men konsensus verkar vara "gråzon". Nu är jag långt ifrån jurist (bara hobby-rättshaverist) men jag har svårt att se att ett byte rakt av (flaska/or mot flaska) kan fastna då det borde vara svårt att argumentera kommersiell vinning... men vad vet jag.. Borde vara svårt att dra gräns/prejudikat om man betänker nedan scenarios och det faktum att jag får ge bort en flaska vin i gåva..
- Kan jag byta flera flaskor enklare vin mot en flaska bättre vin?
- Får jag byta EN flaska enklare vin mot EN flaska bättre vin?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin i annan årgång?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin från annan inköpskanal?
När antalet är 5 som säljs, blir du inte orolig att de var 6 fram till nyligen sen provade säljaren en flaska och kom fram till slutsatsen att sälja resten?Lite vällagrad Barolo från 1982 från Boasso Giuseppe e Figlio Gabutti, heter nu bara Boasso Gabutti. Ser rätt fina ut så ska bli spännande att pröva!
Visa bifogad bild 19104
Haha den tanken har faktiskt inte slagit mig! Tänkte öppna en flaska nästa helg så får se dåNär antalet är 5 som säljs, blir du inte orolig att de var 6 fram till nyligen sen provade säljaren en flaska och kom fram till slutsatsen att sälja resten?
Jag är ingen Veuve Clicquot fantast på något sätt, men jag fick ett bra pris på rosé 2008 så det fick bli tre flaskor
Visa bifogad bild 19122
Under tiden de mognar, passade jag på att köpa en 2002:a att dricka i närtid. Det finns alltid en morgondagen när man har en flaska champagne i kylen.
Visa bifogad bild 19123