Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Larseman

Medlem
Råkade slinka in på SB Regeringsgatan på lunchen. Tänkte ju inte köpa något men kom ändå ut med två budget-Piemontesare:
2011 Poderi Aldo Conterno Langhe
2012 Pecchenino Dogliani Superiore Sirì d'Jermu

Frågade en i personalen om han visste vilka druvor som ingick i Conternon, men han visste inte, gissade dock på huvuddelen Nebbiolo. Kollade nu när jag var tillbaka vid datorn och vinet består av Freisa, Cabernet Sauvignon och Merlot. Hur coolt som helst, ska bli mycket spännande att prova! Dolcetton ska också bli kul, det är en druva som jag har upptäckt nu i samband med min "grundläggande" Langhe-provning med Munskänkarna.
Nu såg jag att @chambertin hade med båda dessa på sin provning igår. Dolcetton var tydligen sådär, men jag skulle gärna vilja veta vad man tyckte om Langhe Rosson?

Magnus L

urydhtfilgukj
Råkade slinka in på SB Regeringsgatan på lunchen. Tänkte ju inte köpa något men kom ändå ut med två budget-Piemontesare:

Frågade en i personalen om han visste vilka druvor som ingick i Conternon, men han visste inte, gissade dock på huvuddelen Nebbiolo. Kollade nu när jag var tillbaka vid datorn och vinet består av Freisa, Cabernet Sauvignon och Merlot. Hur coolt som helst, ska bli mycket spännande att prova! Dolcetton ska också bli kul, det är en druva som jag har upptäckt nu i samband med min "grundläggande" Langhe-provning med Munskänkarna.
Kul! Kommer även jag prova Dolcetton ikväll, trots @chambertins diss :)

chambertin

Medlem

Provade båda igår men gar inte skrivit så mkt om dem. Skall bli intressant se vad du tycker.

chambertin

Medlem
Nu såg jag att @chambertin hade med båda dessa på sin provning igår. Dolcetton var tydligen sådär, men jag skulle gärna vilja veta vad man tyckte om Langhe Rosson?
Var inte så förtjust i smaken på Dolcetton men doften var riktigt kul.

Conternos Freisa/Cab/Merlot var lite knuten i doften men bjöd på lite ceder, lätt plommon, aningen fat/vanilj och med mer luft en del tobak. I smaken var även den väldigt ung men kändes mer balanserad vg syra/tannin än Dolcetton. God så länge den var i munnen men klingade av ganska snabbt. En del av provarna tyckte att den hade en viss sälta i smaken. Välgjort som det brukar från Aldo Conterno men inget att ringa på fyndklockan åt.

Conternos Barbera Conca Tre Pile var numret större och väldigt annorlunda med en doft som förde tankarna till Argentinsk Malbec (varma plommon och smörkola och med en del ek ). Efter mer luft en distinkt air av kokos och lite brända toner. I munnen väldigt tätpackad med mjuk rund profil, markerade men mogna tanniner och kanske lite låg syra (var kanske lite övertriggad av de två andra då) , stor kropp och bra längd. Personligen köper jag hellre t.ex Cigliutis Barbaresco för ungefär samma pengar även om det är väldigt olika viner till stil.

Mattias Schyberg

Administratör
Var inte så förtjust i smaken på Dolcetton men doften var riktigt kul.

Conternos Freisa/Cab/Merlot var lite knuten i doften men bjöd på lite ceder, lätt plommon, aningen fat/vanilj och med mer luft en del tobak. I smaken var även den väldigt ung men kändes mer balanserad vg syra/tannin än Dolcetton. God så länge den var i munnen men klingade av ganska snabbt. En del av provarna tyckte att den hade en viss sälta i smaken. Välgjort som det brukar från Aldo Conterno men inget att ringa på fyndklockan åt.

Conternos Barbera Conca Tre Pile var numret större och väldigt annorlunda med en doft som förde tankarna till Argentinsk Malbec (varma plommon och smörkola och med en del ek ). Efter mer luft en distinkt air av kokos och lite brända toner. I munnen väldigt tätpackad med mjuk rund profil, markerade men mogna tanniner och kanske lite låg syra (var kanske lite övertriggad av de två andra då) , stor kropp och bra längd. Personligen köper jag hellre t.ex Cigliutis Barbaresco för ungefär samma pengar även om det är väldigt olika viner till stil.
Nu fick jag huvudbry inför kvällsvinet...

Silenos

Medlem
Ge dig på ett gäng Cava och några bubblisar från Oz och USA så kanske du hamnar bland dem av oss som inte greppar vitsen med att spendera hela veckopengen på en endaste stackars flaska "gott" när man kan få minst 12 flaskor annat "bubbelgott" för samma veckopeng.

Just saying! :rolleyes:

(Precis som @MartinE använder jag citationstecken för att markera olika personliga smaker.)
Min förvirring handlar faktiskt endast om prestigevarianten av champagne. Jag har aldrig stött på något annat bubbel som kunnat mäta sig med regionen. En hel del annat har varit ok, vissa riktigt goda, men aldrig likvärdigt. Jag är mest glad att jag slipper ta fram grosshandlarplånkan när det är dags att fylla på med champagne :)

@Anders Landström , tack. Det du nämner om Barbaresco är ju en sån sak som gör regionen bara än mer lockande att riktigt dyka ner i.

ae

Medlem
Min förvirring handlar faktiskt endast om prestigevarianten av champagne. Jag har aldrig stött på något annat bubbel som kunnat mäta sig med regionen. En hel del annat har varit ok, vissa riktigt goda, men aldrig likvärdigt. Jag är mest glad att jag slipper ta fram grosshandlarplånkan när det är dags att fylla på med champagne :)

Håller med om prestige vs. mittimellan-buteljeringar. Skönt att inte ha (absolut) dyraste smaken jämt.
Instämmer även om att andra regioner sällan kan mäta sig. Ett undantag - Roederer Estate. Har bara provat årgång 2004 och 2005, men båda har varit absolut strålande. Rekommenderas!

Per Stade

Lege artis
Håller med om prestige vs. mittimellan-buteljeringar. Skönt att inte ha (absolut) dyraste smaken jämt.
Instämmer även om att andra regioner sällan kan mäta sig. Ett undantag - Roederer Estate. Har bara provat årgång 2004 och 2005, men båda har varit absolut strålande. Rekommenderas!

Enligt min ringa uppfattning är skillnaden i pris mellan de stora husen och de små odlarna inte i proportion till smaken. De största upplevelserna har jag fått av prestiger från små hus som Dethunes Cuvée l'Ancienne, Michel Arnoulds Memoire des Vignes 2002, Clos Cazals 1996 för att nämna några. Tyvärr har de också börjat krypa upp i pris.
Och det finns också Crémant och Cava som är helt OK, speciellt med tanke på priset.
Hellre en bra Crémant eller Cava än en dålig champagne.

Mattias Schyberg

Administratör
Ett gäng starkviner inköpt för en provning jag skall hålla i december. Lite grundkurs kring starkvin kan man säga.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

mnor

Medlem
Har blivit lite vininköp på sistone:
4 - 2010 Numanthia (Stod att det skulle vara årgång 2008 på SB)
1 - NV Krug
2 - 2004 Jacquesson Avize Grand Cru Champ Caïn
4 - 2012 Ridge Lytton Springs
1 - 2011 Cirrus Syrah (Beställt, blir intressant att se om jag får den årgången som jag beställt)

Last edited:
Toppen