Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
Sprang förbi SB och var så klart tvungen att plocka på mig ytterligare två flaskor av den fantastiska André Jacquart Millésime Experience 2007, innan den försvann från hyllan.

Även dessa båda rackare fick följa med hem:

Visa bifogad bild 4581

Efter 2008:an har man alltså beslutat sig för att släppa 2010 och 2011 samtidigt! Någon som känner till bakgrunden till det beslutet?
Ska bli intressant och höra vad du tycker om 2011. Kommer nog inte vara många som släpper en årgång från det året.

Sjödin

Joråsåatt...
Var ute och handlade i ett regnigt Sthlm idag inför en provning i helgen. Temat är mousserande vin och jag får äran (inte helt otippat) att införskaffa vinerna. I preliminär provningsordning:

Cava Blanc de Noirs,
;)

Undrar om det inte är denna jag sprang på hos en bekant för en tid sedan. Förundrades över att det på etiketten står Chardonnay och Pinot noir. I ett vin som kallas Blanc de noirs?

jrick

Medlem
Domaine Pattes Loup Chablis Vent d'Anges 2013
Domaine des Cavarodes Chardonnay de Messagelin 2013
Domaine de Cavarodes Savagnin Ostrea Virgula 2013
Ganevat Cuvée Dolium 2012
Hervé Souhaut Syrah 2012
Hervé Souhat Domaine Romaneaux-Destezet Blanc 2012
Philippe Bornard le blanc de la rouge 2012
Tissot Cuvée DD 2014
Gerard Boulay Sancerre la Cote 2013
Gerard Boulay les Monts Damnés 2013
Chasseur Vrai Cote Pinot Noir 2012
G.D. Vajra Langhe Rosso 2011
Assyrtiko by Gaia Wild Ferment 2014
G.D. Vajra Barolo Albe 2010
+Caviste 0044 (Domaine Goisot)

Can't stop...

Daniel A

Administratör
5DFtrDc.jpg

ChristianB

DipWSET
Undrar om det inte är denna jag sprang på hos en bekant för en tid sedan. Förundrades över att det på etiketten står Chardonnay och Pinot noir. I ett vin som kallas Blanc de noirs?
Enligt uppgift är det 85% PN och 15% Chardonnay i vinet, men jag är böjd att hålla med... Däremot är ju gränsen för viner med bara en druva på etiketten satt till 85% inom EU så det finns ju viss mån att fuska med. Lite ofint att göra det med en vit druva dock när det står "Blanc de noirs"! ;)

Belmont

Medlem
Kom precis hem från semester i Paris/Champagne och köpte med 3st Louis Roederer BdB 2008 som köptes hos damen Salvatore i Épernay för 61Euro styck.
Sen tjata jag till mig att få köpa en Bonnaire Collection 1984 (mitt födelseår) direkt hos Bonnaire i Cramant.

MartinE

Medlem
Det blev en tur till Köpenhamn idag och jag fick följande byten med mig hem:

Comtes de Champagne 1999
Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2007
J. Lassalle Cuvée Angéline 2008
Philipponnat Blanc de Noirs 2008
Pierre Péters Les Chétillons 2005
Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)

Det blev en tur till Köpenhamn idag och jag fick följande byten med mig hem:

Comtes de Champagne 1999
Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2007
J. Lassalle Cuvée Angéline 2008
Philipponnat Blanc de Noirs 2008
Pierre Péters Les Chétillons 2005
Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)

Vilken affär besökte du?

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Drappier Quattruor, L Bernard Pitois 1996 och Marcel Deheurles Celesté

Drappier för att det ska bli kul och testa lite annorlunda druvor.
Och resten för att prova något nytt.

Toppen