Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lustigt, precis samma för mig. Har -10, -12 hemma och beställde precis -14. Jäkligt bra viner, men som sagt, oroväckande prisutveckling.
Samma här, plus elvorna. Gillar att dricka dem tidigt och sen får de vänta ett bra tag genom liten rhonetunnel. Men nu måste man helt plötsligt fundera över att priset ligger i linje med rätt bra cornaser och finfina amerikanska Syrahs. Och att t ex yann Chave le rouvre nästan är halva priset...

Alter Ego

Medlem
En argentinare, en tysk, två fransoser och två italienare fick idag tillfälligt uppehållstillstånd i min källare. Var tveksam till den store tysken men han fick följa med efter han fått de bästa av referenser från PK-maffian.
2009 Château Prieure-Lichine
2013 Finca Piedra Infinita
2012 Flaccianello della Pieve
2012 Vigna del Sorbo Riserva, Fontodi
2002 Thiénot Brut Millésimé
2007 Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese

Last edited:
Blandad kompott: breton, gonon, månadens vin, bien nacido block x (sista chansen för ek-tokiga bonny doon för min del, med viss uppdämd ilska och dramatik ser jag fram emot att öppna denna), fortsätter bygga på viktiga årgången 2006 med Musar blanc och p conterno ginestra. Om andan faller på så blir det kanske påfyllning med godellon och någon av tyskarna i dagens släpp.

Fick hem idag från best. sortimentet tre nya spännande flaskor från en producent jag fastnat väldigt mycket för nu.
Denna tyska producent gör i min mening fantastiska viner och jag ser fram emot att ta mig ner dit i sommar.
Men nog om detta, dom jag fick hem var först en reisling 2011 vid namn grainhubel (med tyskt y såklart )
Sedan fick jag även två 2014 vid namn ungeheuer och kalkofen dessa ska bli väldigt spännande att dricka
Någon som har erfarenhet av denna prodcent?

grappa

Medlem
Fick hem idag från best. sortimentet tre nya spännande flaskor från en producent jag fastnat väldigt mycket för nu.
Denna tyska producent gör i min mening fantastiska viner och jag ser fram emot att ta mig ner dit i sommar.
Men nog om detta, dom jag fick hem var först en reisling 2011 vid namn grainhubel (med tyskt y såklart )
Sedan fick jag även två 2014 vid namn ungeheuer och kalkofen dessa ska bli väldigt spännande att dricka
Någon som har erfarenhet av denna prodcent?
von Winning?

Mmm

Medlem
Trillade in en hög med skattepengar från DK.... Investerades i följande:
12970179_1082009705173513_742630251_o.png

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett vin jag precis fick erbjudande om, men respektfullt avstår:

Faiveley is one of the best-known merchants in Burgundy with an impressive line-up of wines in their portfolio. Today we are pleased to offer their 2013 Corton Charlemagne, for delivery late summer 2016.

2013 Corton Charlemagne (Faiveley) (750ml) - $199.95/bottle
"99 out of 100...Aromas of dried apples, pineapples and white truffles. Hints of cream and nuts too. Full-bodied, layered and rich with incredible depth and intensity. It goes on for minutes. Amazing finish. Drink or hold. A wine for decades." - James Suckling

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
amerikanska nekroviner.jpg

Ett sexpack potentiella nekro-viner, inköpta enbart baserat på parkerpoäng (utom Runquist):
Runquist Sangiovese `R` Pioneer Vineyard 1999
Flowers Pinot Noir Sonoma Coast 2000 WA93
Landmark Vineyards Pinot Noir Kastinia Vineyard 1999 WA93
Walter Hansel Chardonnay Russian River Valley 2002 WA91
Ridge Vineyards Zinfandel Lytton Springs 1997 WA92
Panther Creek Pinot Noir Freedom Hill Vineyard 1998 WA92

Toppen