StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjorde ett experiment, och utfallet blev inte riktigt så som jag hade förväntat mig…
Roade mig med att tänka mig genom, sedan scrolla mig genom CT och lägga till mina minnen…
Trodde definitivt att listan skulle bli minst fem gånger så lång. Men, det visade sig att jag inte druckit ens en bråkdel (spell correct: vrakdel) av hur många viner jag önskar att jag druckit…
Kriterier för att inkluderas på denna topplista:
Har druckit över fem olika årgångar och både mogna/omogna men ännu aldrig druckit en dålig flaska (som inte varit korkfel eller fusk):
Finns ett stort gäng Sancerre, Pouilly Fune och Muscadet där, samman med Sud-Ouest, och så väldigt mycket mer. Australien, Port, Portugal, Spanien… Hittar tex ingen Willy Schäfer jag druckit mer än tre (!) av. Flera favoriter (Montus, Bouscassé, ett större gäng Chiantis och Bdx:ar, ett par Priorater, Ridge Geyserville o Lytton Springs, Faustino, La Vieux Telegraphe, La Bastide Blanche mfl) har bombade årgångar och är således diskvalificerade.
Blev lite förvånad över hur få viner jag faktiskt ens druckit 5 årgångar av.
Kändes som om det borde ha varit fler på den listan. Borde!
Vilka viner trillar in på din topplista med dessa kriterier?
Roade mig med att tänka mig genom, sedan scrolla mig genom CT och lägga till mina minnen…
Trodde definitivt att listan skulle bli minst fem gånger så lång. Men, det visade sig att jag inte druckit ens en bråkdel (spell correct: vrakdel) av hur många viner jag önskar att jag druckit…
Kriterier för att inkluderas på denna topplista:
- Måste ha druckit mig genom minst fem årgångar
- Erfarenheten måste inkludera minst en ung och en mogen
- Får aldrig ha bombat ( med korkfel och andra ickevinösa defekter som undantag )
Har druckit över fem olika årgångar och både mogna/omogna men ännu aldrig druckit en dålig flaska (som inte varit korkfel eller fusk):
- Ducru Beaucaillou
- Lynch Bages
- Montrose
- VCC
- Canon
- Troplong Mondot
- Suduirait
- Climens
- Pintia
- Numanthia
- La Rioja Alta R och GR
- R. López de Heredia R (GR är på listan över runnersups)
- Ridge Monte Bello
- Paleo Rosso
- Janasse VV
- Janasse Chaupin
- Fontanafredda Vigna La Rosa
- Col d'Orcia BdM
- Mollydooker, The Boxer
Finns ett stort gäng Sancerre, Pouilly Fune och Muscadet där, samman med Sud-Ouest, och så väldigt mycket mer. Australien, Port, Portugal, Spanien… Hittar tex ingen Willy Schäfer jag druckit mer än tre (!) av. Flera favoriter (Montus, Bouscassé, ett större gäng Chiantis och Bdx:ar, ett par Priorater, Ridge Geyserville o Lytton Springs, Faustino, La Vieux Telegraphe, La Bastide Blanche mfl) har bombade årgångar och är således diskvalificerade.
Blev lite förvånad över hur få viner jag faktiskt ens druckit 5 årgångar av.
Kändes som om det borde ha varit fler på den listan. Borde!
Vilka viner trillar in på din topplista med dessa kriterier?
Last edited: