Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Does an irrigated vineyard show terroir?

buteljen

Medlem
Slösurfade på insta igår och snubblade över den här posten 😊.

Så himla intressant frågeställning - "Does an irrigated vineyard show terroir?" 🤔
Likaså, vad gäller naturviner ... kan dessa göras från konstbevattnade vingårdar? Det kan väl egentligen inte kallas "minimal intervention"?

Lite filosofiska funderingar så här på onsdagsförmiddagen 🥂

IMG_0052.jpeg

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det "minimum intervention" att skövla den ursprungliga skog- och buskvegetationen på en terrängplätt och plantera en vingård där, bara för att man låter bli att svavla sitt vin? ;) Om utjämning av terrängen, jordförbättringsmaterial på ytan (t.ex. extra krita i Champagne), grävande av diken för dränering, byggande av accessvägar, uppbindningssystem för rankorna m.m. accepteras, är då en liten mängd droppbevattning en så stor synd?
Sedan blir säkert vinerna lite mer lika mellan olika vingårdar om man tar bort eller reducerar vattenstressen i vissa vingårdar. Om det ska beskrivas som "visar inte upp terroir" kan man nog ha olika åsikter om.

Adam Frisch

Vinmakare
Absolut, visst gör dom det. Väldigt få vingårdar helt undviker bevattning. Faktum är att jag skulle påstå att det är näst intill omöjligt att plantera en ny vingård utan bevattning, kanske med undantag av de mest våta regionerna. Och i landskap där man oftast "byter ut" rankan vart 20:e år då den börjar producera mindre eller bli mer sjuklig (läs: typ överallt i Europa och nya världen), så nog kan vi utsköna terrorirskillnader ändå.

Men om man vill verkligen vill nörda ner sig i terroir, och kanske få dom att utrycka sig mer högljutt, så är just äldre vingårdar den heliga Graalen. Ofta har rötterna letat sig ner mer än 10m och dom är helt självförsörjande även i varmare klimat. Dom har "funnit sig själva", lite som en människa. Dom nojjar inte, eller försöker vara nån annan än det dom är vid den åldern. Och ofta - och detta är mkt intressant - när dom utsätts för en extrem vädersituation, antingen hetta, regn eller kyla, så överelever dom oftast bättre än unga rankor. Så ålder på rankan verkar vara ett överlevnadsmarkör.

Slutligen - här måste jag slå ett slag för stora delar av nya världen - många regioner med hundraåriga rankor som än producerar. Här lönar det sig att koncentrera sig på gamla regioner som inte blivit "hippa", I USA som just som Lodi, Amador, Contra Costa och till viss del även Sonoma, samt många delar av Sydamerika. Jag skördar från vingårdar som ofta är 100-120 år gamla i min portfölj (oftast från Lodi). Landpriserna har hjälpt att behålla dom gamla vingårdarna där.

Sebran

Medlem
Det är helt klart en intressant fråga. Irrigation är ett tema som ofta förekommer i podden "I'll drink to that", framför allt när det handlar om nya världen där varmare klimat ofta kräver irrigation för att rankorna ska överleva, särskilt i ung ålder. En gemensam nämnare för alla vinmakare som eftersträvar kvalitet verkar vara att försöka minimera irrigationen så mycket som möjligt och helst undvika det helt, just i syfte att få fram så mycket terroir som möjligt. Men t.ex. Sashi Moorman nämnde att de använder irrigation i mycket små mängder under växtsäsongen i DDLCs vingårdar, eftersom rankorna annars inte hade klarat sig. Eben Sadie däremot använder aldrig irrigation i sina old vines vingårdar, även om det ibland leder till att enskilda rankor dör.

I många områden i gamla världen är irrigation hårt reglerat och ofta förbjudet, såvida inte särskilt tillstånd ges av myndigheter, t.ex. pga extrem torka. I nya världen brukar regelverken kring irrigation vara mer tillåtande, förmodligen till följd av ett varmare klimat.

Personligen tycker jag att det är mer spännande med viner som inte har irrigerats alls eller åtminstone så lite som möjligt, eftersom det blir en mer ärlig och transparent återspegling av den individuella årgången samt terroiren.

Jag tror att särskilt i Kalifornien behöver man drip irrigation - det blir nog hög risk för att heat spikes dödar för många vinrankor annars eller vad säger @Adam Frisch ? Having said that minns jag att när jag gick omkring i Ridges italienska field blends så låg där drip irrigation, men både Geyserville och Lytton Springs är fantastiskt typiska viner skulle jag säga.

Sonderlese

Medlem

Men om man vill verkligen vill nörda ner sig i terroir, och kanske få dom att utrycka sig mer högljutt, så är just äldre vingårdar den heliga Graalen. Ofta har rötterna letat sig ner mer än 10m och dom är helt självförsörjande även i varmare klimat. Dom har "funnit sig själva", lite som en människa. Dom nojjar inte, eller försöker vara nån annan än det dom är vid den åldern. Och ofta - och detta är mkt intressant - när dom utsätts för en extrem vädersituation, antingen hetta, regn eller kyla, så överelever dom oftast bättre än unga rankor. Så ålder på rankan verkar vara ett överlevnadsmarkör.
Det var min första omedelbara tanke också. När vinrankan har uppnått en ålder då rötterna nått tillräckligt djup att konstbevattning spelar bara marginellt roll, om ens det, då kan terroir träda fram.

Adam Frisch

Vinmakare
Ja, precis - blir det över 100 grader F här så brukar rankorna tappa stinget och ofta vattnas dom då rätt hårt för att dom ska klara sig - och även för kyla ned dom över det värsta. En hel del av dom äldre vingårdarna har ingen bevattning alls, men såklart så är ju Kalifornien bitvis rätt varmt och i ett ökenklimat, så det vore svårt här att helt göra sig av med bevattning.

För att klargöra "stinget" - ofta ser man vid extrem hetta att rankorna avviker från sin rätt linjära sockerackumulering. Dvs, dom är "shut down". I vanliga fall brukar vi vinmakare räkna med under skördeperioden att rankorna stiger i socker med 1 Brix/ vecka. Men när det blir riktigt varm kan den skalan öka - jag har sett så mkt som 3 Brix ökning på en vecka. En del av det är såklart evaporation. Men över 100 grader F, så brukar dom sluta göra om till socker helt, så där kan det ibland vara så att under extrem hetta att dom faktiskt går nästan bakåt. Det kan vara väldigt svårt att "pricka in" in sin sockermognad under varma veckor. Bara en dags senare skörd eller missat fönster kan göra en enorm skillnad.

Jag måste medge att jag inte är kunnig nog om Franska och Sydeuropeiska vattenbruk vad gäller vinodling - är det så att dom inte vattnas alls? Även nyplanterade unga rankor?

Last edited:
Toppen