Absolut, visst gör dom det. Väldigt få vingårdar helt undviker bevattning. Faktum är att jag skulle påstå att det är näst intill omöjligt att plantera en ny vingård utan bevattning, kanske med undantag av de mest våta regionerna. Och i landskap där man oftast "byter ut" rankan vart 20:e år då den börjar producera mindre eller bli mer sjuklig (läs: typ överallt i Europa och nya världen), så nog kan vi utsköna terrorirskillnader ändå.
Men om man vill verkligen vill nörda ner sig i terroir, och kanske få dom att utrycka sig mer högljutt, så är just äldre vingårdar den heliga Graalen. Ofta har rötterna letat sig ner mer än 10m och dom är helt självförsörjande även i varmare klimat. Dom har "funnit sig själva", lite som en människa. Dom nojjar inte, eller försöker vara nån annan än det dom är vid den åldern. Och ofta - och detta är mkt intressant - när dom utsätts för en extrem vädersituation, antingen hetta, regn eller kyla, så överelever dom oftast bättre än unga rankor. Så ålder på rankan verkar vara ett överlevnadsmarkör.
Slutligen - här måste jag slå ett slag för stora delar av nya världen - många regioner med hundraåriga rankor som än producerar. Här lönar det sig att koncentrera sig på gamla regioner som inte blivit "hippa", I USA som just som Lodi, Amador, Contra Costa och till viss del även Sonoma, samt många delar av Sydamerika. Jag skördar från vingårdar som ofta är 100-120 år gamla i min portfölj (oftast från Lodi). Landpriserna har hjälpt att behålla dom gamla vingårdarna där.