Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En Banyuls som ej är googlingsbar

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
i-img600x338-17407213696omsuc36.jpg

Finns det någon Sherlock Holmes här ibland oss?

Detta soleravin kan jag nämligen inte hitta någon som helst information om.

L'Oublie par JM Parcé Banyuls issu d'une criadera de 1962

Samma årgång som då Banyuls Grand Cru blev godkänd som AOC.

Vad jag gissar:
Domaine du Mas Blanc borde vara producenten. Har varit i familjen Parcé ägo under många generationer. Det var Dr. André Parcé som gjorde Banyuls internationellt känt. Typ Banyuls' Gaja eller Madirans Brumont. Jean-Michel Parcé, som jag gissar JM Parcé, står för, var sonen som tog över ägorna efter pappa, 'Dr. Parcé'.

Ang solera (criadera) så har jag hört rykten om att man tömt hela solerasystem och helt enkelt buteljerat allt som om det vore från årgången soleran startade. Har också hört talas om bortglömda solerasystem som liksom stått still under lång tid. Men, har ingen aning om detta vin...

Vore spännande veta mer!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är lurigt med beteckningen "une criadera", för ett solerasystem består formellt av en solera (fatlagret i botten som man buteljerar från) + ett visst antal criaderor (fatlagren ovanför som är "mellanlagring", och där sista criaderan fylls på med nytt vin). Man buteljerar ju aldrig från en criadera i ett solerasystem!
"L'Oublié" betyder ju bortglömd. Så kanske en minisolera som slutade fyllas på, och sedan har avvecklats?

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Från Andrew Hall på CT (han som rensar och fixar i databaserna) fick jag följande idéer:

The Parcé family in various branch seems to be in charge of most of the major producers. This is likely a side project bottling of what the name implies - some lot that was never bottled. It should be really interesting.

--
Andrew Hall

...anser fö att etiketten är bland de snyggare 🔥

Toppen