Taylor, Graham, Fonseca och Quinta do Noval finns alla i olika Tawny-versioner hos SB; de är hus som är bra på allt de gör (utom möjligen LBV i fallen Taylor och Graham). När det gäller Vintage Port brukar Taylor anges som mörkast och strävast i stilen, Fonseca (samma ägare som Taylor) har mer elegant stil och Graham är lite sötare i stilen med mjukare tanniner. Åtminstone skillnaden Taylor-Graham går även igenom i Tawny; Graham kan uppfattas som (ännu) lite sötare. Jag brukar gilla Taylor lite bättre, så där vågar jag definitivt gå i god för 10-åringen, som dessutom säljs till ett bra pris.
Dow (ägs av Symington precis som Graham) är också rätt bra överlag. Kopke är rätt bra på Tawny & Colheita, men imponerar inte lika mycket på Vintage Port. Den inhemska portugisiska marknaden är mer intresserad av portviner i Tawny-stil, medan Storbritannien och den övriga engelsktalande delen av världen håller Vintage Port mycket högre. Därför är olika hus lite olika profilerade vad gäller vilka stilar de gör bra, och på vilken price point.
Jag är lite förvånad över "relativpriserna" på 10-åringarna i Sverige, som jag nämnde. Croft lika dyr som Taylor känns fullständigt fel när jag tänker på vad jag brukar tycka om portviner från de husen, och samma sak med Offley lite dyrare än Dow.
Normalt brukar det vara ett ganska tydligt steg upp från 10 till 20, i koncentration och komplexitet, medan 30- och 40-åringarna snarare är äldre och annorlunda än 20-åringarna.
Något jag lagt märke till är att 10/20-årig Tawny Port relativt ofta säljs till kampanjpriser på flygplatser och andra taxfree-butiker. Då kan priserna vara klart lägre än på SB. Det är ju viner där lagringen inte är så noga, så passa på att köpa vid sådana tillfällen även om vinkylen är full och det bara finns lagringsutrymme kvar i garderoben!