Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Feedback och förslagslåda till vinpriser.se

V

vinpriser.se

Hej!
Läste reglerna och kan inte se att detta skulle bryta dem på något sätt. Om dom gör det nås jag på hej@vinpriser.se

Nu till det roliga, jag har för ett tag sedan lanserat https://vinpriser.se där man kan följa samtliga prissänkningar på Systembolagets viner (endast glasflaskor).
Sidan har varit uppe under en månads tid och jag söker feedback och förslag på funktioner som önskas av er.

Saker som är på gång:
  • Sida med statistik över leverantörer och deras prissänkta viner.
  • Visa prissänkta viner per druva
  • Sida för viner som ökat i pris
  • Sida för historiska prissänkningar (inklusive sökfunktion där man ska kunna söka på Nr för att se när ett vin prissänktes)
Tar tacksamt emot all feedback och förslag!
 

KimHartman

Medlem
Det finns ingen vits att ha "mjuk" kurvanpassning, blir bara konstigt.
Detta!!

Några andra snabba synpunkter:
  • Punkterna (där prisuppdatering faktiskt ägt rum) kan göras något större så att man tydligt ser exakt när detta hänt.
  • Behövs egentligen fyllningen mellan kurvan och x-axeln? Nej.
  • Etikett/enhet på y-axeln saknas. Ska vara kronor.
  • Y-axeln bör gå till noll för att inte ge ett överdrivet intryck av förändringar.
  • ”Tick labels” på x-axeln är så fullständiga/självförklarande att etikett/enhet på x-axeln (Månad) knappast behövs.
  • Prissänkningen anges i övre vänstra hörnet för varje vin samtidigt som alkoholhalten anges i det övre högra hörnet. Risk för förvirring, så skippa alkoholhalten.
  • Ska man vara petig borde prisförändringen uttryckt i procent vara negativ.
 

Bastardo

Medlem
Ingen dålig rabatt för Casa Emma Chianti Classico Gran Selezione, 2018! … och ändå är vinet av hög klass.
Åter i lager online 2024-08-13 står de på SB:s webbplats när man försöker lägga varan till varukorg. Hoppas bara att priset är fortfarande det samma, jag vet inte varifrån har de skaffat vinet så att de har råd att sänka priset så mycket. Ibland känns säljstrategin lite märkligt, tycker jag, men på något sätt går de nog ändå med en liten vinst.
 
Trådskapare
V

vinpriser.se

Några saker jag tänkte på:
  • Felstavat i menyn
  • Det finns ingen vits att ha "mjuk" kurvanpassning, blir bara konstigt. Vanligt linjediagram med räta linjer mellan punkterna blir bättre.
  • Man kan tvista om man ska ha trunkerad skala på y-axeln eller ej :)
Tack för feedbacken!
  • Felstavningen är rättad, blir lätt "hemmablind". Tack!
  • Efter närmre eftertanke håller jag med om den mjuka kurvan, såg nästan ut som priset höjdes ibland.
  • Sant, på vissa viner tyckte jag skalan blev perfekt vid auto-scale, men på vissa slog det helt fel. Är 0 nu.

Detta!!

Några andra snabba synpunkter:
  • Punkterna (där prisuppdatering faktiskt ägt rum) kan göras något större så att man tydligt ser exakt när detta hänt.
  • Behövs egentligen fyllningen mellan kurvan och x-axeln? Nej.
  • Etikett/enhet på y-axeln saknas. Ska vara kronor.
  • Y-axeln bör gå till noll för att inte ge ett överdrivet intryck av förändringar.
  • ”Tick labels” på x-axeln är så fullständiga/självförklarande att etikett/enhet på x-axeln (Månad) knappast behövs.
  • Prissänkningen anges i övre vänstra hörnet för varje vin samtidigt som alkoholhalten anges i det övre högra hörnet. Risk för förvirring, så skippa alkoholhalten.
  • Ska man vara petig borde prisförändringen uttryckt i procent vara negativ.
Tackar även för din feedback, en del repetering på ovan vilket jag tagit till mig.
  • Punkternas storlek, håller med att på mobila enheter var det svårt att se/interagera med dom, nu något större och mer färg.
  • Fyllningen. Gissar att det kommer ner till en smaksak. Den blir kvar, dock nedtonad :)
  • Etikett tillagd!
  • Håller med, fixat - även ändrat minsta höjd på grafen på mobila enheter för bättre överblick av prisutvecklingen.
  • Sant! Borttaget.
  • Kommer bli en makeover på hela "vinkortet" framöver - noterat!
  • Sant, kanske tar med i ovan punkt.

Ingen dålig rabatt för Casa Emma Chianti Classico Gran Selezione, 2018! … och ändå är vinet av hög klass.
Åter i lager online 2024-08-13 står de på SB:s webbplats när man försöker lägga varan till varukorg. Hoppas bara att priset är fortfarande det samma, jag vet inte varifrån har de skaffat vinet så att de har råd att sänka priset så mycket. Ibland känns säljstrategin lite märkligt, tycker jag, men på något sätt går de nog ändå med en liten vinst.

Nej den är inte dåligt, men har sett _mycket_ större sänkningar. Ofta tar de vinerna slut väldigt fort. Det ligger i pipelinen att ha historiska prissänkningar, kan bli intressant att titta på :)
 

Bastardo

Medlem
Tack för feedbacken!
  • Felstavningen är rättad, blir lätt "hemmablind". Tack!
  • Efter närmre eftertanke håller jag med om den mjuka kurvan, såg nästan ut som priset höjdes ibland.
  • Sant, på vissa viner tyckte jag skalan blev perfekt vid auto-scale, men på vissa slog det helt fel. Är 0 nu.


Tackar även för din feedback, en del repetering på ovan vilket jag tagit till mig.
  • Punkternas storlek, håller med att på mobila enheter var det svårt att se/interagera med dom, nu något större och mer färg.
  • Fyllningen. Gissar att det kommer ner till en smaksak. Den blir kvar, dock nedtonad :)
  • Etikett tillagd!
  • Håller med, fixat - även ändrat minsta höjd på grafen på mobila enheter för bättre överblick av prisutvecklingen.
  • Sant! Borttaget.
  • Kommer bli en makeover på hela "vinkortet" framöver - noterat!
  • Sant, kanske tar med i ovan punkt.



Nej den är inte dåligt, men har sett _mycket_ större sänkningar. Ofta tar de vinerna slut väldigt fort. Det ligger i pipelinen att ha historiska prissänkningar, kan bli intressant att titta på :)
Jag hann beställa två buteljer av det här vinet … Men sen sjönk antalet flaskor i rasande fart. Grattis till er alla som hann med. :D Fast man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken, det har hänt förr att SB:s logistik inte har fungerat så bra alla gånger.
 
Toppen