Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Födelsedagsmiddag, bäst vinpaket?

johan636

Medlem
Hej alla glada!

Tjejen fyller år om ca 2 månader, jag skulle vilja ta henne till en bra restaurang (Stockholm). Vi har besökt de flesta michelinkrogar, detta var dock innan vårat enorma vinintresse blommade ut, några krogar har kommit till och några har fallit bort. Vi har heller inte tagit vinpaket på alla de som vi varit på. Jo till min fråga, jag skulle gärna välja en restaurang där man kan få ett riktigt bra vinpaket. Jag antar att det är stjärnkrogar eller näst intill stjärnkrogar som gäller. Ni som har varit runt lite, vilken restaurang erbjuder det mest prisvärda/det bästa paketet. har kollat på Adam/Albin, dels för att vi inte varit där men också för att det finns ett "elevated" paket för 2500 per pers, normalt sätt kostar det mellan 1 och 2k, vilket inte är så mycket, tänker väl kanske att det inte finns så många high end viner för det priset. Hur tänker ni? Vad är era erfarenheter?

Ha det gott!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Låter som ni blivit väldigt dryckes intresserade. Därför vill jag föreslå. Skippa finkrogen. Gå till en riktigt bra bar där ni kan få roligare vin istället ?
Nizza.
Folii.
The Sparrow.
Är några ställen som har riktigt riktigt bra mat, men där ni kan dricka väldigt mycket bättre än vad många finkrogar erbjuder.
🤗
 
Last edited:
Håller med Johan. Men ring Leijontornet och fråga vad de kan göra för 2500 spänn per näsa om ni nu är beredda att lägga det. Min bild av dem är att de är kreativa och tillmötesgående. Deras källare är jättefin och maten mycket bra.

Gillar ni italienskt har Mancini fortfarande en bra källare också. Men som sagt. Uteslutande Italien mer eller mindre.
 
Trådskapare
J

johan636

Medlem
Tack för svar! Grejen är att vi redan har varit på alla de ställen som ni föreslår och jag håller helt med, var på Agnes tre gånger i somras för att dricka Selosse för under 3000 kronor. Alla de ni nämner har grymma källare. Dock så är det ju kul med ett vinpaket, men det kanske är som ni säger, inte värt det.. :( Får ta mig en funderare!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för svar! Grejen är att vi redan har varit på alla de ställen som ni föreslår och jag håller helt med, var på Agnes tre gånger i somras för att dricka Selosse för under 3000 kronor. Alla de ni nämner har grymma källare. Dock så är det ju kul med ett vinpaket, men det kanske är som ni säger, inte värt det.. :( Får ta mig en funderare!
Jag tar aldrig vinpaket utan plockar själv flaskor från vinlistan även om man bara är två. Oftast blir det även något glas sött som tillägg.

Min filosofi är att bra vin och mat alltid funkar även om matchningen inte blir perfekt. Jag tycker främst det är adekvata viner och mat som vinner på perfekt matchning.

Alltså dricker jag hellre Rieussec 2010 eller Selosse Rosé genom en hel avsmakningsmeny än att dricka små glas av viner som någon instagramsomme valt. Kontrollbehov...😇

Nu verkar du vara nyförälskad och vill prova mycket olika så jag förstår tanken med ett deluxe vinpaket. Dessutom slipper du oroa dig för att sitta med ett helrör barolo som "skulle" vara bra.🤗
 
Toppen