Trådskapare
Anders Landström
Medlem
Per Ankarsjö C tar bladet från munnen och ifrågasätter Maria Larssons agerande: Maria Larsson måste sluta jaga seriösa företag i alkoholmonopolets namn
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Per Ankersjö sitter inte i riksdagen. Han är Stockholmspolitiker.Det finns tänkande människor i vår riksdag alltså.
Lennart Agén, systembolagets presschef, menar att Finland har en "bättre" lagstiftning inom området. Någon som vet hur privatimport fungerar där? Vad tror vi att Gerger och Larsson vill förändra, som fortfarande ligger inom ramen för vårt EU-medlemskap?
Precis som i Sverige har privatpersoner i Finland rätt att privatimportera alkohol. Finland har ett tydligare regelverk än Sverige för hur detta ska gå till.
Det finländska regelverket i korthet:
- Köparen måste beställa alkoholen direkt från en säljare som befinner sig i utlandet. Det får inte förekomma någon form av mellanhand i Finland.
- Betalning måste ske innan alkoholen anländer till Finland och betalning får inte ske till säljarens representant i Finland.
- Säljaren ska överlåta alkoholdryckerna till köparen eller till ett transportföretag utanför Finlands gränser. Köparen ska själv anlita ett i förhållande till säljaren oberoende och självständigt transportbolag och betalning för transporten ska ske till det bolaget.
- Alkoholdryckerna får av logistiska orsaker mellanlagras i Finland men de får inte öppnas eller hanteras, utan de måste transporteras direkt till den adress i Finland som köparen har angett i sin beställning.
Man kan undra hur det fungerar i praktiken? Första punkten måste vara oerhört svår att kontrollera/tillämpa med tanke på det gränslösa internet. Den andra är väl knappast något praktiskt problem. Den tredje punkten blir väl en bedömningsfråga, vad innebär oberoende och självständigt? Om säljaren hänvisar till DHL, är det OK då. Om han också hjälper till med information, blanketter etc. är det fortfarande oberoende? Men om det bara är krångel man vill uppnå, då kanske det räcker...Personligen skulle jag gissa att man vill göra det krångligare och svårare för både köpare och säljare.
Citat hämtat från: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...istanshandel-med-alkohol_H102So577/?text=true
Men om det bara är krångel man vill uppnå, då kanske det räcker...
Eller så är det tvärt om, Systembolaget har varit drivande och fått IOGT-NTO som ombudEn intressant sak jag noterade i IOGT-NTOs medlemstidning (http://www.accentmagasin.se/politik/inget-atal-mot-city-gross/) är att deras polisanmälan mot ett antal ekologiska butiker och en städfirma i början av oktober, också redan har lagts ner, d.v.s. betydligt snabbare än den mer uppmärksammade anmälningarna. Jag minns att jag kollade någon av de webbplatserna och tyckte att formuleringarna såg klantiga ut, så jag trodde den anmälan skulle ha större chans att leda till åtal än den mot Winefinder. Att även dessa anmälningar avskrivits är faktiskt mer anmärkningsvärt!
Nu anar ju många av oss, särskilt de av oss som är lite konspiratoriskt lagda, att IOGT-NTO är de som varit drivande i alla polisanmälningar, och att Systembolagets ledning mest hade det dåliga omdömet att agera ombud.
Jag hoppas att det nu är slut med det här tramset, men vi pratar ju om organisationer som verkar bygga på idén att de aldrig har fel...
Ser man på, landet innehåller i alla fall ytterligare en socialmedicinare - Peter Allebeck - utöver den allestädes närvarande Sven Andréasson (överläkare vid Beroendecentrum, ledamot av Systembolagets styrelse, ordförande i Alkoholpolitiskt forum, svarar på frågor i Systembolagets tidning, ledamot av Systembolagets råd för alkoholforskning, mottagare av pengar från Systembolagets råd för alkoholforskning). Trevligt med lite variation. Vem vet, herr riksdagsledamoten Anders Andersson (KD) kanske också får lite variation i sin tillvaro efter valet i september 2014.Vilka stolpskott det finns. Återigen en KD:are inblandat när det gäller idioti i dagens SvD (27/11-13) och så mycket sakfel i texten.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kryphal-i-lagen-maste-tappas-till_8767688.svd
Tror att Avipixlats kommentatorsfunktion kan råda bot på det även om det bara är andra med den mjukvaran som kan läsa och skriva.Ser man på, landet innehåller i alla fall ytterligare en socialmedicinare - Peter Allebeck - Praxis på SvD Brännpunkt verkar (numera?) vara att man inte kan kommentera.
Ett företags verksamhet strider enligt Valviras uppfattning mot alkohollagen då företaget på säljarens uppdrag hämtar alkoholdrycker till Finland och förmedlar dem till köpare i Finland
här står det sen i övrig lite annorlunda än i det dokument jag hittade förut vad gäller hanteringen vid privatimport av alkoholVid distansförsäljning är distansförsäljaren skattskyldig. Med distansförsäljning avses försäljning av punktskattepliktiga produkter vilka redan frisläppts för konsumtion och köps från en annan medlemsstat av en privatperson och vilka avsänds eller transporteras direkt eller indirekt till Finland av distansförsäljaren eller för dennes räkning.
Dvs samma regel som i sverige, fast i finland är det tullen och inte skatteverket som hanterar det hela.Innan produkterna skickas till Finland, ska köparen göra en anmälan om produkterna till Tullen samt ställa säkerhet för de punktskatter som ska betalas.
Trevligt att läsa klargörande officiell text från grannlandet! Om det finns någon skillnad mellan de finska reglerna och de svenska så är den hårfin, är min slutsats. Möjligen skulle det finnas någon enstaka nätvinhandlare inriktad på försäljning till Sverige som skulle behöva finjustera hur de hanterar sin distribution om de finska reglerna infördes. De som levererar via Bring, Jetpak och Colissimo/Posten lär däremot uppfylla även de finska reglerna, vad jag kan se.
Att de finska reglerna skulle innebära ett förbud mot nätvinhandel av det slag som svenska vinköpare använder sig av är således en ren myt, så vitt jag kan se. (Eller kanske en avsiktlig lögn, om man nu tror att IOGT-NTO och Systembolaget skulle sänka sig till att ljuga.) Exemplet Finland kan därför inte användas för att "bevisa" att man kan förbjuda distanshandeln utan att bryta mot EU-regelverket.
Jag har en gissning om varför den uttryckliga regleringen av hur transporten ska ske finns i just Finland, och det är närheten till Estland. Det finns snabbfärjor mellan Helsingfors och Tallinn som bara tar 1,5 timme för enkel resa och enligt uppgift från en kompis som bor i Helsingfors används dessa flitigt av privatpersoner för inköpsresor av starksprit. Ska man ha stor fest åker man helt enkelt till Tallinn och bunkrar. Möjligen finns det sådana firmor som kommersialiserat detta, d.v.s. firmor i Tallinn som erbjuder sig att skicka någon med färjan och leverera hela vägen hem, senare samma dag eller nästa dag.
De finska reglerna ser för mig ut som ett försök att kriminalisera just detta, utan att på något sätt ingripa mot den handel som Rosengrendomen legaliserade.