Anders Landström
Medlem
Har aldrig provat det och är väl tveksam men det fnns en idé (som också diskuterades bland deltagarna på Jacquesson - Selosse provningen) att man kan trycka ner en boll med gladpack i ett korkat vin. Det ska absorbera de kemiska ämnen (TCA ) som orsakar korkdefekten.
För mig låter det som myten om skeden i flaskan, men som sagt, har aldrig provat.
Idag har jag provat det. Öppnade en korkad flaska Paul Dethune BdN. Tråkigt men inget ont som inte har något gott med sig. Raskt tog jag fram en rulle gladpack , drog upp en ordentligt boll och lätt den ligga i ett glas i ca 5 minuter. Tog sedan två glas, en med gladpacksbehandlad Dethune och en direkt från flaskan för att låta min extremt TCA-känsliga flickvän göra ett prov.
Vinet som legat i gladpack blev bättre. Både min flickvän (som drack det blint) och jag ansåg klart att det gladpackbehandlade vinet var bättre. Det fanns fortfarande vissa spår kvar så vinet blev inte helt bra men ska prova låta det ligga en timma eller så. Jag är förundrad!