Några av mina favorit-combos:
Grillad hel laxsida som man bara drar några varv med vitpepparkvarnen och saltet samt klämmer en halv citron och stänker med ngn fruktig olivolja + Pinot Noir (skadar inte om den har litet ekfat och frukt - generellt gäller med grillad fisk att det klarar av väldigt många sorters vin, bara det inte är för tungt, beskt och torrt för då kan det bli litet metalliskt i munnen)
Halstrad röding fylld med chili, vitlök, gröna örter typ färsk dill och gräslök och kokt mandelpotatis med en yoghxrtcreme + Gewürztraminer eller någon bra Mosel Kabinett för att möta upp sötman i fiskköttet
Grillad gös eller hälleflundra med en enkel vit smörsås till + en trevlig champagne (gärna med litet ekfat eller ålder) eller en torr men fruktig Chenin Blanc med litet tyngd i sig för att matcha fetman, detta är ju litet fetare än t ex abborre.
Halstrad tonfiskfilé (typ nästan rå i mitten) med grillad sparris och en fräsch salsa med tärnad gurka, lök, oliver, kapris, olivolja, citron + en krispig vit Chablis eller en variant där jag hettar upp krossade Szechuan-pepparkorn i torr panna som jag mortlar och kryddar upp salsan med och kanske ersätter kapris och lök med grillad paprika i salsan - då kan en bra merlot eller en pinot noir eller liknande inte för tanninrika rödvin också vara riktigt bra.