För årgång 2012 känns det rent ovetenskapligt som om priserna gått upp med runt 40% sen 2009 års årgång och för mig har smärtgränsen för många viner nåtts. Till exempel köpte jag Anne Gros Clos Vougeot 2010 för under 1000 kr, nu ligger motsvarande pris på 1400 kr för 2012. Kanske har jag blivit gammal och snål men jag har i princip inte kunnat motivera mig att köpa en enda flaska Bourgogne 2012 (nåja 6 flaskor inköpta), jag har fått erbjudanden från affärer runt Europa men jag bara skakar på huvudet, jag får dessutom samma erbjudande flera gånger. När jag kollar mina inköpa av Bourgogner ser jag att jag toppade med 2005 (började med 1990 men då var jag student så budgeten då var rätt skral) men sedan har jag gradvis sänkt ambitionerna, nu känns det som om jag snart överger Bourgogne, det distrikt jag alltid sett som "hemma" och där jag haft fantastiska vinupplevelser med (och på 90-talet var jag rätt ensam, då var inte Bourgogne förutom trofeproducenterna speciellt hett). Jag kan inte motivera mig att betala upp mot 800 kr för ett "byvin" från en bra producent, jag kan få så mycket vinupplevelser för mycket lägre penning någon annanstans, men ändå vill jag på något sätt fortsätta att köpa Bourgogner som jag "alltid gjort". Vet inte om min vinsjäl går förlorad om jag överger Bourgogne. Hur tänker ni?