Har länge velat lägga undan lite viner för framtiden, men har saknat lämpligt utrymme för detta. Nu har jag flyttat till en ny lägenhet där det faktiskt finns plats för en vinkyl, men det finns också en matkällare för varje lägenhet och jag såg framför mig hur det skulle vara det perfekta stället att lagra vin på. Nu har jag kollat upp temperaturen där nere, och tyvärr så var det inte riktigt lika bra som jag hade hoppats. På "sommarens varmaste dag" landade det på runt 22 grader nere i källaren, och hur kallt det blir under vintern är svårt att gissa just nu men antagligen avsevärt svalare i alla fall (mellan 10-15 skulle jag tro). Det som är positivt är i alla fall att temperaturväxlingarna är relativt långsamma, det handlar inte om mer än en grad per dygn eller så, trots att det kan svänga rätt mycket utomhus. Detta är ju långt ifrån optimalt, men det är i alla fall mycket bättre än de 30 grader som vi kan ha i lägenheten, med ganska stora svängningar under dygnet. Frågan är då, hur länge törs jag förvara mitt vin under dessa förhållanden? Att det inte lämpar sig för lagring i 10+ år förstår jag, men kan jag kanske planera för en lagringshorisont på 3-5 år i min källare? Eller bör jag glömma direkt att lägga viner där och istället vänta till dess att jag har råd att skaffa en vettig vinkyl?
Jag kommer säkert att vilja börja köpa viner med lång lagringspotential längre fram, när jag fått bättre koll på vad jag gillar att dricka, men just nu så handlar det mer om att jag vill kunna köpa hem runt 4-6 flaskor när jag hittar något jag gillar och kunna testa hur det förändras över tiden. Är ju också skönt att kunna ha en hel del vin av olika sorter hemma så att jag slipper dra iväg och köpa någon flaska varenda gång man känner för att ta en flaska till maten.
Jag kommer säkert att vilja börja köpa viner med lång lagringspotential längre fram, när jag fått bättre koll på vad jag gillar att dricka, men just nu så handlar det mer om att jag vill kunna köpa hem runt 4-6 flaskor när jag hittar något jag gillar och kunna testa hur det förändras över tiden. Är ju också skönt att kunna ha en hel del vin av olika sorter hemma så att jag slipper dra iväg och köpa någon flaska varenda gång man känner för att ta en flaska till maten.