Det är ju du som bestämt hävdar något, inte jag.
Sen ber jag om ursäkt för att det saknades nytt stycke på några ställen och kanske någon otydlighet dessutom.
Hur kan vi ha meningsskiljaktigheter om du inte hävdar något!?
Jag hävdar att vibrationer
inte skadar vin på ett sätt som våra sinnen kan uppfatta.
Parten som hävdar existensen av en effekt, ett fenomen eller ett objekt har bevisbördan. Jag tänker exempelvis inte slösa tid på att bevisa att det
inte finns en planet med enhörningar.
Abstract
The effect of vibration on some physico-chemical characteristics of a commercial red wine was studied. Wines were aged under four different vibration degrees (1, 5, 10, and 20 Gal) for 18 months. The pH of the wine was 3.4 before storage, and it did not change significantly during storage. The total acidity of the wine ranged from 5.8 to 6.5 g/L during the storage. The total acidity increased slightly with aging up to 9 months, and this increase was more substantial at the highest vibration level (20 Gal) than at the other, lower vibration levels. The amounts of tartaric and succinic acids and tannins decreased during storage. On the other hand, refractive index increased during the first 3 months and thereafter it remained constant. The changes in organic acids, tannins, and refractive index were more accelerated when the wine was stored at higher levels of vibration than at lower levels of vibration. The propanol and isoamyl alcohol contents were higher in the wine stored at low levels of vibration.
Ett bevis för att vibrationer har mätbara effekter. Fast det är ingenting jag argumenterar emot, tvärtom så skrev jag inledningsvis: "Faktumet att det finns mätbara skillnader är en nödvändig följd av fysikens och kemins lagar när två vätskor lagras under olika förhållanden."
Vad som ska visas är att vibrationer påverkar och skadar vinet så att vi med hjälp av våra sinnen kan:
- skilja ett vibrationsutsatt vin från ett vin utan vibrationer och
- peka ut vinet som är vibrationsskadat
Dessutom ska vibrationerna i experimentet motsvara "naturliga" vibrationer som sker vid produktion, transport, hantering och lagring. Förslagsvis bör man dock utsätta ett av vinerna för extremt höga vibrationer för att få bekräftat att våra sinnen ens kan skilja ut ett vibrationsskadat vin. Kan vi göra det kan vi sedan fastställa tröskelvärdet för vibrationerna över tid. Min poäng är att det tröskelvärdet kommer vara betydligt högre än vad vin normalt utsätts för i sin livstid.
Hur tänker du att ett vibrationsskadat vin ska dofta eller smaka, oxiderat?
Finns det ens anekdotiska bevis för vibrationsskadade viner?
Hur tänker du kring vibrationerna vinet utsatts för från pressning till konsument när vinet produceras, transporteras och hanteras. Är inte dessa vibrationer större än vad exempelvis en kompressor åstadkommer under rätt många år?
Jamie Goode har skrivit boken "Flawless" som är dedikerad till vinfel. Vibrationer nämns inte ens. Tror inte det är en slump men tänkte fråga och se om han svarar.