Friluftsyrra
Medlem
...skaffa en/ett vinkyl/vinförvaringskåp.
Hejsan allihop. Mitt första inlägg på det här forumet. Jag är en av vårdens trogna arbetare som för några år sedan börjat intressera mig för vin och främst Champagne....och nu har det blivit lite väl många flaskor i källaren/kylen för att det ska vara försvarbart att inte förvara dem korrekt. . Så, Vad äger just Du för vinkyl/vinförvaringsskåp? Jag är nyfiken på allt som rör denna form av förvaring. Exempel på funderingar inför köp av en vinkyl....till att börja med... är följande:
Förutsättning: Den måste vara fristående och vinet som skall förvaras är huvudsakligen champagne.
- En eller flera klimatzoner?
- Trähylla eller metallhyllor?
- Elgiganten/Wine and barrels/Vinkylen.se??? Finns det fler?
- Ger trippelglas lika bra UV-skydd som ett UV-glas?
- Ger UV-glas lika bra temperaturisolering som ett trippelglas?
- Ska vinförvaringsskåpet stå på gummimatta för att minska vibrationer?
Det var allt jag kom på just nu. Tacksam för svar då jag finner att det är en djungel.
/Friluftsyrra
Hejsan allihop. Mitt första inlägg på det här forumet. Jag är en av vårdens trogna arbetare som för några år sedan börjat intressera mig för vin och främst Champagne....och nu har det blivit lite väl många flaskor i källaren/kylen för att det ska vara försvarbart att inte förvara dem korrekt. . Så, Vad äger just Du för vinkyl/vinförvaringsskåp? Jag är nyfiken på allt som rör denna form av förvaring. Exempel på funderingar inför köp av en vinkyl....till att börja med... är följande:
Förutsättning: Den måste vara fristående och vinet som skall förvaras är huvudsakligen champagne.
- En eller flera klimatzoner?
- Trähylla eller metallhyllor?
- Elgiganten/Wine and barrels/Vinkylen.se??? Finns det fler?
- Ger trippelglas lika bra UV-skydd som ett UV-glas?
- Ger UV-glas lika bra temperaturisolering som ett trippelglas?
- Ska vinförvaringsskåpet stå på gummimatta för att minska vibrationer?
Det var allt jag kom på just nu. Tacksam för svar då jag finner att det är en djungel.
/Friluftsyrra