Jag älskar att bli positivt överraskad!
@thunberg var på besök igår i Mattisborgen och vi öppnade givetvis lite smått och gott. Först ut var månadens forumsskumpa som ni KAN läsa mer om
här, men det borde ni självklart inte göra innan ni har provat den.
Det blev ytterligare ett bubbel, denna gång blint för mig.
1993 Marqués de Monistrol Cava Brut Vintage
Lätt som en plätt, trodde vi (jag och frun). Petroleum, citrus, mosiga äpplen, oxidation och persika stod som en kvast i glaset. Kändes lite som en söt och mogen riesling spontant. Det var först i munnen ljuset gick upp. – Det är ju svagt mousserande, utbrast hustrun innan jag hunnit reagera eller ens tänkt tanken. Märkligt värre. Moget mousserande vin insåg vi snabbt och med tanke på första intrycket så borde det handla om en tysk sekt. Har knappt druckit någon visserligen. Trött vin men inte stendött. Kanske inte så kvalitativt men ruggigt kul och intressant nog att förtjäna
84p. En ära att prova. Tack för det!
Nästa vin kom även det från Thunbergska slottet i öst och var således blint för mig...
2014 Weingut Josef Pöckl Pinot Noir Classique
Ganska lätt att förstå vad det handlar om för vin, men det är ingen lättfotad pinot direkt. Både färg och struktur hade lätt kunnat lura vem som helst, men karaktären drar tydligt åt ganska klassisk spätburgunder. Malörtskryddig och röda bär i mängder med inslag av stall, peppar, rabarber, blodapelsin och kafferost. Bra intensitet och en hel del tannin och syra. Skön skalbitterhet i eftersmaken. Det är bitskt och opolerat men stilmässigt underbart. En pinot med skön personlighet och löjligt hög kvalitet i förhållande till sitt pris. Varför inte landa det på
90 pinnar således. Kul med Österrike!
Var tvungen att öppna
Paul Cluver som dracks
nyligen som referens (blint för övriga). Mer sammetslen och tillrättalagd men ändå något sämre blev vår gemensamma slutsats.
Dags för mitt röda. Direkt från SB och ett helt okänt vin för mig, men självklart fick det bli lite Sydafrika bara för att leva upp till mitt rykte.
2013 Savage Red
Rhône-blandning med primärt syrah men även lite grenache, touriga nacional och cinsault samt möjligen någon druva till. Rödbärigt och kryddigt med chark, björnbär, lakrits, mogna jordgubbar och ett uns vanilj. Slankt men med bra tryck. Endast 13 % alkohol förvånar en aning. Riktigt bra vin men det kändes lite nyvaket i dagsläget. Visst,
89p är nog inte orimligt och möjligen passerar det 90p med lite tid och mognad. Både fru och
@thunberg landade i Rhône men visst fanns det även lite spekulationer kring Sydafrika, men det är ju inte så konstigt nu heller. Bra jobbat!
2014 Brännland Iscider
Kul att servera blint! Udda och speciellt fick jag höra, men svårplacerat. Komplex äpplefrukt med drag av lite tropisk frukt, mögelost och honung. Perfekt avvägd syra och sötma – ett klockrent ostvin mest troligt. För min del så har jag druckit det innan och gillat det massor. Minst
90p, men har för dåliga referenser för att avgöra någorlunda rättvist.
Tack för att du förgyllde vår kväll
@thunberg !