Färre men större var det, ja. 2017 börjar rätt starkt på prestigefronten!
2013 Domaine de la Romanée-Conti, Echezeaux
Vinbaren i Uppsala. Jag trodde att jag gick ekonomiskt säker i den här staden, men inte nu längre...
Initial reaktion: HELVETE!
Doften är superkompakt, och vinets framtida storhet visar upp sig med en halvdold komplexitet. Det är slank mörk frukt / mörka bär, vagt kryddigt (typ, lagerblad? Utöver generisk kryddighet), läder, definitivt jordigt. Lager på oöppnat lager! Öppnar långsamt upp sig till mer röda syrligare bär, men utan att tappa den tunga “komptaktheten”.
På tungan är det svårpenetrerat rent smakassociationsmässigt (bärigt, lagerblad, jordigt kryddigt), vansinnigt barnarov på många sätt. Men satan i gatan vilket djup det finns där, vilken intensivitet! Tanninerna är precis lagom tillbakadragna, samtidigt som syran är riktigt hög (precis som jag vill ha det…). Hedonistiskt fantastiskt och elegant på samma gång. Vilken njutning! Dracks fullständigt oblint, och jag har väldigt få referensramar för det här, men helt sjukt gott kan jag inte komma ifrån att det är.
94p.
1995 Château d'Yquem
Vad är rimligt att dricka efter sin första DRC? Toppsött, precis!
Skriker torkad aprikos, på ett sätt som jag inte upplevt i bra Sautnernes tidigare. Överjävliga botrytistoner (MUMS!), men överlag något sluten ändå. Kompakt, intensiv, pangsyra, och allmänt bra potential för framtiden. Efter en dryg kvart hände något häftigt: den misstänksamt frånvarande saffranskaraktären dyker upp, och gör det med storm! Helt plötsligt är det en kraftig saffran/creme fraicheefterrätt i glaset. Smaken är mer utvecklad än doften, och det är riktigt, riktigt bra. Lååång eftersmak. Det får bli en till
94poängare.
2012 Mauro Molino, Bricco Luciani
Barolo är ju inte direkt mina hemtrakter. Började faktiskt kvällen med den här, men av diverse anledningar hamnade den lite i skymundan.... Ett sanslöst bra vin. Mina noter blev sparsmakade: lakrits, färsk solmogen tomat, och en helt övertydlig ton av tomatkvistar. Tyckte det var sjukt gott och tillgängligt, och efter Accomasso det bästa jag druckit från Italien. Blint i den mån att namnet först inte sade mig någonting över huvud taget.
92p.
--resa till Umeå händer här, vinerna ovan dracks i väntan på nattåget--
Jag funderade på att käka en kebab och lägga mig tidigt. Istället “råkade” jag gå in på Köksbaren, och blev utsatt för en bra vinlista.
1986 Château d’Yquem
Hur ofta finns möjligheten att smaka två d’Yquemer inom loppet av 24 timmar? Jag drack den här för ett par månader sedan, och var då väldigt sugen på att ta in ytterligare ett glas (skönt att det fanns fler flaskor!). Ett av de bästa vinerna jag drack under förra året. Får se hur det står sig innevarande år!
Liksom förra gången är det massiv saffran direkt (extra intressant som kontrast mot 95an)! Följt av en nöt, aprikos, apelsinmarmelad, chokladbiskvietoner. Jag hittar också två saker som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka; det första är krut (har ju känt det i torra vita) samt gamla tömda oljefat (pass på den, industriarbetet satte djupa spår). Mycket botrytis och en del honung. Dotftar äldre och mer utvecklat än 95an, men smakar yngre. Skyhög syra, med minuters saffran i eftersmaken. Stört bra, återigen.
94p.
2008 Cédric Bouchard, Côte de Bechalin - Champagne
Deg. april 2015. 100 % pinot noir.
Det här med att veta sina gränser och sluta i tid… vem bryr sig?
Vilken fest! Svagt röd i färgen. Rödbärig doft, smultron, tranbär, rosvatten (namnet som spökar? Något blomrabattparfymerad till en början i alla fall), blöt sten. Jäkligt trevligt och skiftar lite mycket för att jag skulle hänga med… Smaken är mer av samma (minus parfym), med ett släng ingefära som jag fann extremt förförisk. En viss blodgrapeton finns i det hela också. Bra koncentration, definitiv elegans, och en eftersmak som levererar. Efter en timme öppnade den verkligen upp sig (eller som min notering egentligen var skriven: “1h kabooom!”). Åt själv, köpte in hela flaskan, lämnade halva = glad personal. Säkert bättre efter jag hade gått.
92p.
Högst medelpoäng inom 24 timmar? Check.