Helgens viner
NV Gosset Brut Grand Rosé
Lite för hög syra och lite för lite frukt, förväntade mig mer efter alla positiva omdömen här från forumet. Tycker att månadens vin för några månader sedan var bättre. Hoppas på flaskvariation och att den andra flaskan som jag har liggande hemma är bättre! Men visst är det ett bra vin ändå. Kanske är det jag som hoppas på för mycket innan korken ryker. 88p.
2013 Domaine Léon Barral Fougères Jadis
Fylligt och elegant. Lång finish. Doft och smak av läder, vitpeppar, mörka bär och choklad. Dricker gärna mer från den här producenten! 90p.
2013 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
När vinet dracks till maten så var det trevligt. När det sedan jämfördes mot Leon Barral Jadis så kändes det nästan obalanserat. Doft av nagellack, blåbär, sötlakrits och lite peppar. Väldigt tät och koncentrerad i munnen. Lite för eldig finish för att kunna klassas som elegant. Mer bombastiskt. Tror säkert att vinet har en hel del att vinna på lagring. 87p.
2015 Pflüger Fuchsmantel Riesling
Helgens bästa vin, krispigt, torrt, elegant. Medelfylligt med hög syra och lång finish. Doft av krusbär, persika, mango och honungsmelon. Riktigt snyggt, rent och gott! Säger man läskande eftersmak? Man vill iaf ha mer! 92p.