This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Du gör nog rätt i att vänta, inte alls harmonisk just nu, eken ligger som en skugga utanpå helheten, tanniner så man kippar efter luft. Köpte en extra av denna för att få chansen att förstå hur proffsen kan ge ut sådana poäng på ett ungt vin, jag är lika amatör mässig fortfarande. Men att denna kommer bli nånting folk pratar om år 2050, råder det inga tvivel omSpännande! Men är det inte i tidigaste laget? Jag gillar själv ung Barolo bara den är i balans och faten är snyggt integrerade samt att det inte BARA är tanniner som sliter sönder munhålan. Men om dessa krav uppfylls så är ung Barolo många gånger hur gott som helst! Hur pass uppfyller 2010 Bric del Fiasc dessa krav? Blir sugen på att prova en flaska
Har du provat 06? Undrar om den är aggressiv fortfarande eller börjar bli på umgänges humörDu gör nog rätt i att vänta, inte alls harmonisk just nu, eken ligger som en skugga utanpå helheten, tanniner så man kippar efter luft. Köpte en extra av denna för att få chansen att förstå hur proffsen kan ge ut sådana poäng på ett ungt vin, jag är lika amatör mässig fortfarande. Men att denna kommer bli nånting folk pratar om år 2050, råder det inga tvivel om
Har du provat 06? Undrar om den är aggressiv fortfarande eller börjar bli på umgänges humör
Visa bifogad bild 9689
Var tvungen att korka upp ett säkert kort och då blev det en 2011 Protos Reserva. Den här är klockren! Blint hamnar man otvetydigt i Rioja med mycket dill och härliga fat. Lagom tanniner och en härligt lång eftersmak. Jag måste försöka lägga vantarna på en Gran Reserva av Protos någon gång. 91p
Angående Protos Gran Reserva.
Decantalo säljer den för ca 355 kr fn 2010 som är ett riktigt bra år. Beställer man för 400 euro så skickar de frakfritt till SE, lite tufft om man är själv att beställa kanske men går man ihop ett par stycken och sambeställer så.
Några viner från de senaste veckorna..
2009 Terra d’Uro Seleccion (Toro)
Visa bifogad bild 9161
Opakt i färgen men utan purpur. Doften är mkt tät och expressiv med intensiva toner av mörk frukt, choklad, grus, mylla och en rejäl dos läder. Bakom detta en diskret svagt rökig fatton. I munnen får man vad doften lovar och lite till med mkt tät ung frukt, aningen råa tanniner och en frukt som rundar av länge i eftersmaken och ger svarta vinbär, viol och blåbär. Väldigt komplext och i sin linda fortfarande men defintivt drickbar och i början på sitt fönster.
Aningen mer rustikt än sina kusiner från Ribera del Duero kanske men också mindre fatdominerat och med mer ursprungskänsla. Druvmaterialet är från +100-åriga stockar i Toro (vissa delar är prephylloxera och upp emot 140 år gamla !).
2007 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Tradition
Visa bifogad bild 9162
Tät röd färg med ungdomliga inslag. Doften är mkt intensiv, utan alkohol- eller russinkänsla och med ganska svala toner. Frukten som dominerar är hallon, viol och kirsch men efter några timmar så tittar mer kryddighet åt stjärnanis och en hel del lakrits fram och fixar till komplexiteten ytterligare. Ett härligt vin att sitta och dofta på i nuläget. Smakmässigt så är det ett fruktdominerat vin med avrundade och ganska mjuka tanniner och riktigt bra fruktsyra och långt avslut. Kanske skulle jag vilja ha lite mer drag i tanninerna och ngn grövre komponent för att göra det riktigt intressant för nu är det aningen för polerat och inställsamt. Gillar dock den svala känslan som årgången visar i många standard-cuvéer från området och uppenbarligen börjar dom komma runt nu och bli drickvänliga.
2010 Shafer Relentless. Initialt mycket blåbär i doften, men öppnar upp efter hand med lite pepprighet, körsbär och tobak. Kompakt munkänsla, verkligen massiv frukt. Smak av blåbär, plommon, kryddor och körsbärskärna. Förvånande hög syra trots den massiva frukten. Riktigt skön och komplex eftersmak, ingen kvardröjande alkohol eller sötsliskighet. Vinet är kanske lite opersonligt och polerat för att nå de allra högsta höjderna. Blint är det troligen hopplöst svårplacerat. Otroligt gott ändå, och kan säkert ligga i 20 år till på frukten. 94p+.
Hade det vinet i handen ikväll, men det blev Pinot iställetVisa bifogad bild 9707
2007 Domaine du Pégau Cuvée Reservée
Efter en kort luftning i glaset så öppnar den upp med Pegaukaraktäristiska drag fast med ovanligt lite brett. Intensivt i både doft och smak. God tobak, mogen frukt med mörka bär, lakrits och kryddor. Men något kallare skulle inte skada så den får in en vända i kylen innan middagen.
Hur var den sen? Nyfiken då jag har några som ligger och väntarVisa bifogad bild 9707
2007 Domaine du Pégau Cuvée Reservée
Efter en kort luftning i glaset så öppnar den upp med Pegaukaraktäristiska drag fast med ovanligt lite brett. Intensivt i både doft och smak. God tobak, mogen frukt med mörka bär, lakrits och kryddor. Men något kallare skulle inte skada så den får in en vända i kylen innan middagen.
Hur var den sen? Nyfiken då jag har några som ligger och väntar
Även min fru visade stor kärlek ikväll när hon plockade fram en Nebbiolo till tisdagspastan. Visserligen ingen Barolo men ändå. Hon gillar nämligen inte Nebbiolo något vidare själv men vet hur svag jag är för tanniner från LangheDetta kan ju tyckas vara väldigt elakt av henne. Men det är precis tvärtom. Hon vet att jag älskar att få komma hem och göra min carbonara och korka upp en flaska Barolo. Så, så får det bli!
Bjud in så tar jag med mig en Barolo!Varför fick inte jag någon barolo ikväl? Hade gått fint med polentan gjord på en del av buljongen från lammlångkoket, samt lite blomkål och broccoli. Hade iofs kunnat äta polentan med sked och sköljt ner med lite barolo, satan vad god den blev.