Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

rs14

Medlem
Angående Protos Gran Reserva.
Decantalo säljer den för ca 355 kr fn 2010 som är ett riktigt bra år. Beställer man för 400 euro så skickar de frakfritt till SE, lite tufft om man är själv att beställa kanske men går man ihop ett par stycken och sambeställer så.

M

Mouton

Spännande! Men är det inte i tidigaste laget? Jag gillar själv ung Barolo bara den är i balans och faten är snyggt integrerade samt att det inte BARA är tanniner som sliter sönder munhålan. Men om dessa krav uppfylls så är ung Barolo många gånger hur gott som helst! Hur pass uppfyller 2010 Bric del Fiasc dessa krav? Blir sugen på att prova en flaska :)
Du gör nog rätt i att vänta, inte alls harmonisk just nu, eken ligger som en skugga utanpå helheten, tanniner så man kippar efter luft. Köpte en extra av denna för att få chansen att förstå hur proffsen kan ge ut sådana poäng på ett ungt vin, jag är lika amatör mässig fortfarande. Men att denna kommer bli nånting folk pratar om år 2050, råder det inga tvivel om:)

M

Mouton

Du gör nog rätt i att vänta, inte alls harmonisk just nu, eken ligger som en skugga utanpå helheten, tanniner så man kippar efter luft. Köpte en extra av denna för att få chansen att förstå hur proffsen kan ge ut sådana poäng på ett ungt vin, jag är lika amatör mässig fortfarande. Men att denna kommer bli nånting folk pratar om år 2050, råder det inga tvivel om:)
Har du provat 06? Undrar om den är aggressiv fortfarande eller börjar bli på umgänges humör:)

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 9689
Var tvungen att korka upp ett säkert kort och då blev det en 2011 Protos Reserva. Den här är klockren! Blint hamnar man otvetydigt i Rioja med mycket dill och härliga fat. Lagom tanniner och en härligt lång eftersmak. Jag måste försöka lägga vantarna på en Gran Reserva av Protos någon gång. 91p
Angående Protos Gran Reserva.
Decantalo säljer den för ca 355 kr fn 2010 som är ett riktigt bra år. Beställer man för 400 euro så skickar de frakfritt till SE, lite tufft om man är själv att beställa kanske men går man ihop ett par stycken och sambeställer så.

Finns som sagt också på Decantalo och flera andra viner från Protos.
Om du ändå är igång på Protos och Ribera del Duero eller liknande Tempranillo-viner så rekommenderar jag en titt på det här Toro-vinet.
Obegripligt mkt vin för 18€ i min bok. Inte så Rioja-likt som Protos kanske men mkt intressant att upptäcka Tempranillos olika skepnader.
Här lite noter från senast jag drack det:
Några viner från de senaste veckorna..

2009 Terra d’Uro Seleccion (Toro)
Visa bifogad bild 9161
Opakt i färgen men utan purpur. Doften är mkt tät och expressiv med intensiva toner av mörk frukt, choklad, grus, mylla och en rejäl dos läder. Bakom detta en diskret svagt rökig fatton. I munnen får man vad doften lovar och lite till med mkt tät ung frukt, aningen råa tanniner och en frukt som rundar av länge i eftersmaken och ger svarta vinbär, viol och blåbär. Väldigt komplext och i sin linda fortfarande men defintivt drickbar och i början på sitt fönster.

Aningen mer rustikt än sina kusiner från Ribera del Duero kanske men också mindre fatdominerat och med mer ursprungskänsla. Druvmaterialet är från +100-åriga stockar i Toro (vissa delar är prephylloxera och upp emot 140 år gamla !).

2007 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Tradition
Visa bifogad bild 9162
Tät röd färg med ungdomliga inslag. Doften är mkt intensiv, utan alkohol- eller russinkänsla och med ganska svala toner. Frukten som dominerar är hallon, viol och kirsch men efter några timmar så tittar mer kryddighet åt stjärnanis och en hel del lakrits fram och fixar till komplexiteten ytterligare. Ett härligt vin att sitta och dofta på i nuläget. Smakmässigt så är det ett fruktdominerat vin med avrundade och ganska mjuka tanniner och riktigt bra fruktsyra och långt avslut. Kanske skulle jag vilja ha lite mer drag i tanninerna och ngn grövre komponent för att göra det riktigt intressant för nu är det aningen för polerat och inställsamt. Gillar dock den svala känslan som årgången visar i många standard-cuvéer från området och uppenbarligen börjar dom komma runt nu och bli drickvänliga.

Magikern

Medlem
Mastroberardino Taurasi Radici Riserva 2006

Bra intensitet och mer likt än Sangiovese-Cab blend än någon Taurasi jag provat. Fylligt, vresigt och strävt men vinet har en liten underliggande beska jag inte riktigt gillar. Kryddighet, malört och salmiak antyder Italien lång väg.

Kan sträcka mig till 90 poäng men inte mer än så. Det lär med stor sannolikhet inte bli lika bra som 99an

2010 Shafer Relentless. Initialt mycket blåbär i doften, men öppnar upp efter hand med lite pepprighet, körsbär och tobak. Kompakt munkänsla, verkligen massiv frukt. Smak av blåbär, plommon, kryddor och körsbärskärna. Förvånande hög syra trots den massiva frukten. Riktigt skön och komplex eftersmak, ingen kvardröjande alkohol eller sötsliskighet. Vinet är kanske lite opersonligt och polerat för att nå de allra högsta höjderna. Blint är det troligen hopplöst svårplacerat. Otroligt gott ändå, och kan säkert ligga i 20 år till på frukten. 94p+.

Provade detta blint häromåret och det tilltalar mig betydligt mer 2011an. Relentless är det inte direkt och man undrar om de inte försökt tillrättalägga det lite väl mycket.

KimHartman

Medlem
Bild.jpg

2013 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo är syrligt saftig med röd frukt, blommor och lite blod. Härligt framfusig, men behöver någon timme i karaff för bli av med lite reduktiva drag. 2012 Giuseppe Rinaldi Barolo Tre Tine är ett steg upp med sina sammetslena tanniner och ytterligare lager av komplexitet i form av bland annat citron, lakrits och menthol. Två ärketraditionella viner med renhet, elegans, och personlighet. Redan nu mycket drickbara, helt fenomenala faktiskt! Langhen är egentligen inte är långt efter Tre Tine och den hade gett många Baroli en riktig match.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_7484.JPG

Hade en god vän som precis kommit hem från Argentina och Antarktiskt över på middag. Tänkte att det kan vara bra med en lugn acklimatisering utan för tvära kasst. Letade således på lokala Gröna Skylten efter något lämpligt från just Argentina.
Hittade en malbec från Patagonia.
Bodega Noemia A Lisa 2015
Väldigt rund smak med säckvis av björnbär och andra mörka bär och plommon. Väldigt tama tanniner och lite tam syra. Ja, jag vet att det är Malbec från Argentina men jag hade trott att det skulle vara lite mer struktur och lite svalare (patagonia är ju rätt så kyligt och kargt i mitt huvud). Visst är det gott och trevligt att klunka ner till en grillad flankstek men lite mer ryggrad i form av syra och bett samt mer komplexitet skulle önskas.
Jag ger det 84p

LeChat

Medlem
IMG_7125.JPG

2007 Domaine du Pégau Cuvée Reservée

Efter en kort luftning i glaset så öppnar den upp med Pegaukaraktäristiska drag fast med ovanligt lite brett. Intensivt i både doft och smak. God tobak, mogen frukt med mörka bär, lakrits och kryddor. Men något kallare skulle inte skada så den får in en vända i kylen innan middagen.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
könig lignier.jpg

Lite Pinot till söndagsmiddagen:
2011 Weingut Robert König Spätburgunder Auslese trocken: tysk pinot med 15 % alkohol, hur ska detta sluta? Sent skördad från flera, varma vingårdslägen. Både smak och doft är en koncentrerad orgie av jordgubbar, smultron och hallon, fantastisk frukt med påtaglig och snygg sötma, ytterst varsamt fatat (som vanligt), fin sälta i bakgrunden, helt moget, frukten döljer alkoholen på ett makalöst sätt, gillar man stilen är detta fantastiskt, andra tycker säkert att det är överdrivet. Den vingårdsbetecknade varianten är mer återhållsam. Tyvärr verkar det som om Robert König kommer att sluta med att producera auslese och skörda druvorna tidigare istället - synd. 92p
2005 Domaine Lignier-Michelot Morey St. Denis Vieilles Vignes: körsbärsblom, björnbär, ljung och jasmin, massor av örter, framförallt timjan, härlig fisksälta, bra koncentration, perfekt mognad, tyvärr något överfatat 90p

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 9707

Efter en kort luftning i glaset så öppnar den upp med Pegaukaraktäristiska drag fast med ovanligt lite brett. Intensivt i både doft och smak. God tobak, mogen frukt med mörka bär, lakrits och kryddor. Men något kallare skulle inte skada så den får in en vända i kylen innan middagen.
Hade det vinet i handen ikväll, men det blev Pinot istället

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 9707

Hur var den sen? Nyfiken då jag har några som ligger och väntar :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
haut corbin - croix figeac.jpg

Lite Saint-Emilion på måndagskvällen, missade faktiskt vilken som var vilken halvblint, men får skylla det på att flaskorna var rätt svala och det blev ingen tid i karaff innan första glaset. Till att börja med tar 2011 Château La Croix Figeac en klar ledning, med en massiv frukt, tydliga fat och en vass syra, saltlakrits, elegant och stilrent, klart bättre nu än för ett år sedan. 2000 Château Haut-Corbin är mer återhållsam till att börja med, cigarrlådan dominerar, men med lite luft så kommer frukten med mogna plommon och pomerans, lite timjan, bläck, och en sublim känsla av stall och halm. Trots åldersskillnaden så är de här vinerna ganska lika, i slutändan vinner Haut-Corbin, men Croix Figeac hinner nog upp om några år. Två exempel på att man kan få riktigt bra vin från Bordeaux till och med för en en måndagsbudget.

chambertin

Medlem
2013 Schubert Block B Pinot Noir
Dracks i helgen till middag (lamm) och med facit i hand så skulle man ju (som vanligt) öppnat lite tidigare för detta var en seg rackare att ge med sig. Ganska tydlig svalvarm pinne med mkt mosade jordgubbar och smultron, malört och lite mörkare violer bakom det. Mer fat och ett uns vaniljsötma kommer med luft och intensiteten höjs också på slutet. Tycker först att syran är ganska låg men det beror nog på maten så när vi dricker den utan mat så känns syran tydligt och frukten är ung och fin. Inte superkomplext eller tätt men klart godkänt och det känns som att det finns lite mer potential här. Drack systervinet Marion's Vineyard för några veckor sedan och upplevde den lite intensivare och mer öppen i framför allt doften.

Barolo Schiavenza -10.jpg

2010 Schiavenza Barolo Serralunga d'Alba
Ännu ett lite tillknäppt vin som börjar resan i glaset som kött och blod på ett rostigt skrotupplag efter ett sommarregn. Behöver eoner av luftning och efter två-tre timmar börjar det ordna till sig lite med en fin blommighet och lite lingon. I munnen finns det det dom där finkorniga tanninerna som passar så fantastiskt bra till ngt fetare på tallriken men blir klart svårare utan mat i nuläget. Medelfyllig kostym för övrigt och ganska ungt anslag även i frukten och inte så överraskande så är längden av samma kaliber. Godkänt nu och lite uppsida med 2-4 års horisont. Dett är den enklaste Barolon från Schiavenza som får klart godkänt men lägger nog själv gärna lite till och får Prapò eller Cerretta som jag tycker är ett snäpp komplexare. Vinerna finns hos Carlo Merolli (som numera tyvärr inte skickar till Sverige :( )

LeChat

Medlem
IMG_7151.JPG

2011 Massolino Barolo

- Vi har redan ätit! Du får laga något själv.
Hör jag min fru säga från övervåningen.
Detta kan ju tyckas vara väldigt elakt av henne. Men det är precis tvärtom. Hon vet att jag älskar att få komma hem och göra min carbonara och korka upp en flaska Barolo. Så, så får det bli!
Det jag kanske älskar mest med Barolo är när man häller upp den i en stor bourgognekupa. Färgen. Den ljusa kanten är ju magisk. Och därefter doften. Himmelsk. Kanske är doften det största med Barolo. Har man sen tur så smakar det gott också;) Nebbiolo kan ju vara lite vresig. Men inte ikväll! För här möts man av härlig röd, lite söt frukt, som vägs upp av lite fräscha syror, bra nebbiolokaraktär men saknar komplexitet för att tävla med de bästa. Det hela avslutas med lite fudgekola och finlakrits. Allt snyggt integrerat. Jag har inte alltid varit överförtjust i Massolino men den här har jag druckit många av och tycker att den levererar varje gång inte minst ikväll. Kanske bästa flaskan.

Last edited:

Larseman

Medlem
Detta kan ju tyckas vara väldigt elakt av henne. Men det är precis tvärtom. Hon vet att jag älskar att få komma hem och göra min carbonara och korka upp en flaska Barolo. Så, så får det bli!
Även min fru visade stor kärlek ikväll när hon plockade fram en Nebbiolo till tisdagspastan. Visserligen ingen Barolo men ändå. Hon gillar nämligen inte Nebbiolo något vidare själv men vet hur svag jag är för tanniner från Langhe :D

WP_20170328_20_26_48_Pro.jpg

Den här brukar vara bra och är det ikväll också. Ljust och vackert tegelröd. Alla typiska Nebbiolodrag finns där, hallon, målarfärg, nypon och rosor parat med mandelmassa, eneträ, kummin och timjan. Fina strama tanniner, MYCKET hög syra och ett lite eldigt Grenache-aktigt slut. Funkade mycket bra till en gräddig svamp-pasta.

Keen

slan
Varför fick inte jag någon barolo ikväl? :( Hade gått fint med polentan gjord på en del av buljongen från lammlångkoket, samt lite blomkål och broccoli. Hade iofs kunnat äta polentan med sked och sköljt ner med lite barolo, satan vad god den blev.

Jos

Medlem
Varför fick inte jag någon barolo ikväl? :( Hade gått fint med polentan gjord på en del av buljongen från lammlångkoket, samt lite blomkål och broccoli. Hade iofs kunnat äta polentan med sked och sköljt ner med lite barolo, satan vad god den blev.
Bjud in så tar jag med mig en Barolo! :p

Toppen