Var hemma hos
@vininfo.nu ihop med respektive fru för lite mat och vin igår. För ovanlighetens skull så tog jag inga bilder. Supertrevlig kväll som vanligt!
2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice
Lättsmält och härlig Syrah. Välgjord och läcker. Ganska typiska drag av fat (choklad, tobak), kryddor, björnbär, oliv och lakrits. Snäll i munnen med generös frukt och en gnutta restsötma.
Svingod i all sin enkelhet. Mitt bidrag, därför oblint.
88p
2012 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals
Carignan-blend från Minervois. Örtig och knuten. En del mörk frukt med blomstjälk och plommon.
Anonym och småtrist, men med god intensitet och syra. Mitt bidrag, därför oblint.
87p
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial
Fantastiskt trevlig Rioja med rikliga mängder av kräftspad, kaffekaramell och dill, detta trots att det inte sett röken av amerikanska ekfat. En hel del torkad frukt, höstlöv och läder hittas också ihop med lite fin kryddighet åt lagerblad och timjan. Lätt att plocka blint.
Väldigt trevligt och klassiskt.
90p
2007 Xavier Châteauneuf-du-Pape
Rödfruktigt med jordgubb, fikon och en del cigarrtobak. Lite platt och varmt. Ingen favorit för mig, men ett bra vin ändå. Gissade på en Grenache från Frankrike.
Gott, men det saknade det lilla extra.
88p
2006 Château Chasse-Spleen
Korrekt och härlig Bordeaux-näsa med ceder, paprika, kaffe och mörka körsbär. Hittar även målarfärg, tjära och en rejäl dos bittermandel. Ganska lätt i munnen, men läskande och trevlig med heltorr munkänsla och bitande tanniner. Gissade på Bordeaux, men spekulerade även kring en italienare av något slag med tanke på körsbärsfruktigheten.
Riktigt bra, men jag gillar stöddigare Bdx:er mer.
89p
Vi besökte Restaurang Atelier på vägen hem för att runda av kvällen med ett enkelt glas vin. Vi valde ett riktigt hipstervin helt i linje med ställets konceptuella idé.
2012 Cousin-Leduc Anjou Pur Breton
Udda naturvin av roligt slag. Massor av parfymerad rosépeppar i näsan med lite underliggande CF-karaktär som drar åt blåbärsris, enbär och damm. Sanslöst intensivt och nästan obehagligt bittert i munnen. Lite som att slicka på en deo.
87p
I morgon bär det av till Tokyo. God Jul på er!