Gårdagen gick i treenighetens tecken, dvs tre viner öppnades av varierande slag...
2013 J.P Chenet
Gav detta vin till min hustru blint som betalning för gammal ost då hon ofta ger mig allehanda kändisviner med förhoppning om att jag skall trilla dit och hylla skräpet. Inget jag känner nämnvärd oro för dock, ingen blir gladare än jag när "underdogs" överlevererar...
Nåväl, när det gäller detta vin så är min hustru alldeles för bortskämd med kvalitetsvin för att bli lurad. Hon trodde dock att det var en Beaujolais för ca 89 kr, vilket är alldeles för fint omdöme för denna läskiga skapelse, men hon gav ingen tumme upp direkt.
Smaken då? Gräs, omogna bär och helt strukturlöst. BOB:s blandsaft utan socker, typ.
65p
2010 Chateau Fourcas-Borie (92506)
Här var det min tur att beskänna färg blint. Mycket fruktstinnt i näsan med rejäla doser mogna plommon, lite körsbär och torkad frukt. Hittar även en del mjölkchoklad och viol som får mig att tänka Sydamerika och Argentina. Druvmässigt så landade jag snabbt i att det borde handla om en Bordeaux-blend med fokus på Merlot alternativt Malbec. Kalifornien kändes också rimligt, men jag snurrade även runt i Bordeaux på grund av den strama strukturen i munnen, men alkoholhettan drog mig bort igen. En väldigt modern Bdx i så fall, spekulerade jag. Min slutgiltliga gissning blev en Bdx-blend från Argentina...
Här fick jag bita i gräset, men kände mig nöjd med att ha pinpointat merlotdominansen. En helt ok och modern Bdx är ett faktum, men viss tusan saknar det lite identitet och ursprungskänsla, men så låter det väl alltid när man bommar ursprunget antar jag.
87p
2010 Castillo Perelada Empordà Finca Malaveïna (92318)
Frugans andra blindvin blev en tuff nöt att knäcka. Hon landade i Sydafrika (aningen rökton) men med stor osäkerhet när det gäller druvsammansättningen och detta efter hon vandrat runt i precis hela världen, dock så var hon aldrig i bdx, vilket jag tror att jag hade hamnat blint.
Välstrukturerat och härligt med mycket kaffebönor och råtobak samt fin syra och rejäla tanniner. Körsbär och plommon dominerar i frukten, med lite kryddiga drag av dill, eukalyptus, fänkål och en hel del ceder och blyerts i eftersmaken. Riktigt bra vin, klockrent köp för futtiga 200 pistoler.
89p