SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
I fredags blev det lite aw för 5 kollegor hemma hos mig. De har knappt aldrig druckit champagne och ville utveckla sina kunskaper inom champagnes värld. Gick ner i källaren och tog fram följande:
Diebolt-Vallois. prestige
doft:äpple, hasselnötter, frukt, lite choklad
smak: fruktig, äpple, päron, grapefrukt
provat denna många gånger och tycker den levererar
Lanson black label
Denna flaska hade jag fått för ett par år sedan och nu såg jag ett tillfälle att bli av med den. Mina fördomar innan var, blä, fy, otäck och de besannades.
Veuve Clicqout Demi sec
Den här flaskan hade jag oxå fått för ett par år sedan och hade samma förväntningar som på Lanson. Ännu en flaska jag kan bli av med. Innan trodde jag att denna flaska skulle bli en favvo för många av mina kollegor pga sötman och så blev det. Otäck flaska som jag inte orkar skriva ngt om
Sen blev det en bonus flaska och då tog jag fram en
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny som uppskattades. Tycker den är riktigt härlig
doft: citrus, plommon och fat
smak: toner av karamell, svamp. Väldigt mjuk
Sen på lördag blev det sthlm och halvvägs upp kom jag på att jag glömt min Veuve Clicquot 1979, skit oxå. På kvällen blev det Eriks vinbar, lite mat och champagne där jag av en slump träffade Anders, johan och Marcus?, sorry är osäker på det sista namnet :-[
Beställde en
Tarlant, discobitch
ville prova ngt nytt, trevligt innehåll med toner av bröd, äpple, bra struktur. fin syra. Trevlig champagne
sen blev det helt andra toner. Anders gav mig ett glas Comtes 98, riktigt härlig, full av cirtrus, smörkola,druckit den flera gånger, och kommer dricka den många många gånger till, Comtes är en favorit. Sen blev det ett blindtest när Anders stack till mig ett glas. Väldigt mkt exotiska frukter, kryddor, äpple, flera olika lager av smaker och en långt avslut. Aldrig smaka denna förut. Var helt lost in space och gissade på någon äldre årtal. Huset hade jag inget förslag på. Blev feg. Det var en Philipponnat Clos des goisses 1997. Har aldrig provat Clos des goisses, men det ska inhandlas när tillfälle ges. Har inte prioriterat det huset än. Sen blev det en ny bekanskap. Har provat en hel del champagner men nu kommer det, aldrig en KRUG
. Har valt bort det huset så länge. Fråga mig inte varför. Går emot strömmen
. Fick en KRUG -98. Härlig, mjuk, komplex, ung, örttoner, bra syra. Skit va bra. Självklart så blir det mer KRUG och som jag misstänkte för länge sen så blir det att inhandla KRUG. Champagnevärlden är väldigt trevlig