Idag lagar vi--- En Pasta Vongole!
Kände mig tvungen att skriva om det för det blev så jäkla bra idag att jag förmodligen kommer bli erbjuden ett gratis årsmedlemskap i Cosa Nostran.
Köp ett nät vongolemusslor eller hjärtmusslor.
(Blåmusslor funkar kanske men hör inte riktigt hemma i den här rätten, de är för stora och saknar den fina fastheten och nötigheten som man vill åt, möjligtvis knivmusslor i så fall)
-Choppa, fixa och gör klart din misse innan du börjar fippla med spisen för här går det undan, hela rätten ska inte ta med än 10-15 minuter från ax till limpa.
Koka upp vatten och släng i 10 gram salt per liter, på en höft sådär men inte mindre, det skall vara salt som sydatlanten, allt annat är fel!
-Ta fram din traktörpanna med lock och hetta upp en rejäl drutt olivolja.
-Medans oljan värmer slänger du i typ 400 gram torkad spaghetti som är gjord utan ägg i den stora kastrullen med kokande vatten. (Är koktiden på pastan 10-11 minuter ska den bara koka i 7-8)
-Fräs vitlök, hackad chili och persiljestjälkar i oljan utan att bränna vitlöken (såklart)
(Vissa föredrar smulad torkad chilli istället för färsk och jag kan hålla med att det verkligen inte är dumt, kanske nästan bättre)
-Knäpp sedan i de sötaste och godaste coctailtomaterna du kan hitta och fräs lätt.
-Slå på en rejäl skwätt vin eller skumpa med bra syra, typ 2,5 dl och låt gå till sig med lock någon minut.
-Släng i musslorna och kör "full pull" på spisen så det kokar på bra i 2-3 minuter, släng sedan i en grabbig näve nyskalade räkor och pressa över en halv citron.
-I denna sekund har förhoppningsvis pastan kokat till 75% så skynda dig att hälla av den och rör ner spaghettin i anrättningen, skaka, blanda, fixa och trixa lite och låt koka ihop i ytterligare någon minut eller två. Pastan ska fortfarande vara bra al dente men mår bra av att koka ihop med vinet och de andra godsakerna. Det är för övrigt mjölet i pastan som i sin tur gör att såsen får en härligt krämig konsistens.
Avsluta med att blanda ner rejält med grovhackad persilja och ät omedelbart. (Jag menar allvar, OMEDELBART!)
Till detta dricker man Etna Rosso och inget annat, har ni andra önskemål kan ni ta det med Cosa Nostran.