SV: Inköpare på systembolaget.
Då är vi väl två som inte läser. Vet inte om du är upprörd över att jag skriver inköpare eller om du tycker att Systembolaget gör ett utmärkt jobb.
Som jag skrev så är jag inte i branschen men jag har jobbat mycket med dagligvaruhandeln som leverantör av it-system.
Det var alltid fascinerande att prata med kunder som COOP, ICA, Lidl, Axfood samt i Sverige ej verksamma företag som Tesco, Sainsbury's, Carrefour etc. Har också jobbat en hel del med fackhandelsföretag som IKEA, H&M etc. Genomgående har dessa företag utmaningar på logistik och inköpsidan. De jobbar hårt med att optimera inköp för att nå kunder på bästa sätt och de var stolta över att ge kunderna bästa möjliga produkter till lägsta pris.
En större ICA butik har runt 45-50-tusen artiklar varav många med kort livslängd. Vad jag kommer ihåg så har en systembolagsbutik runt 3-4 tusen artiklar men kan ha fel om det absoluta antalet där. Då jag arbetade med Systembolaget som kund, oftast på högre chefsnivå (det är några år sedan) var inställningen annorlunda. Där fick jag lära mig om alla problem det enorma sortimentet innebar, hur unika och svåra alla problem var och vilka onödiga krav som kom från konsumenter.
Jag tyckte mig se en uppryckning de senaste åren men nu känns det som vi är på väg tillbaka till ett monopol som betraktar mångfald och utbud som problem. Jag grundar det på det senaste årets lanseringar men tar gärna synpunkter på det.
Så om jag har fel om vad inköparna gör (och det kan jag mycket väl ha då jag inte är i branschen) och att det är en komplex process (som enligt min uppfattning oftast skapas i monopolföretag då man ej behöver ta hänsyn till konkurrenter) vad anser du, har jag fel om sortimentet eller inte?
Hittade för övrigt Systembolagets inköpsprocess. Vore intressant att veta hur många som är involverade och vem som egentligen fattar besluten
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/D2FAC7C4-9311-4568-9A94-FE959B3D5972/0/sb_inkopsprocess.pdf%3Cbr%3E