Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

KPIer för vinöser

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
KPI - Key Performance Indicator.
Används i affärsvärlden för att dels spåra nyckelindikatiorer på framgång och dels för att tydliggöra kommunikationen med medarbetarna kring vad som är viktigt och som räknas. Det gör det ju lite enklare att göra mer av allt som är bra.
Naturligtvis kan KPIer användas fel, för mycket och för lite.

Exempel för säljare kan vara:
Antal avslut per månad.
Antal leads i säljtratten med månatlig avstämning.
Antal tappade affärer per månad.

Som vinsnubbe har jag så sakteliga bygt ut de KPIer som jag spårar.
  • Källarens värde i SEK. (Ingår i min månatliga sammanställning av mitt eget blygsamma slaktvärde, där jag fö räknar 50% av katalogvärde.)
  • Antal druckna vinländer. (Mål för i år: över 30 olika)
  • Antal druckna odlare i Muscadet. (mål för i år: minst 52)
  • En vecka räknas som bra om den innehåller minst en bra restaurang och ett riktigt gott vin. (Mål för i år: minst 40)

Status just nu, under torra mars:
Antal vinländer 2025: 14
Antal producenter från Muscadet: 19 st
Av årets 11 veckor har 10 uppfyllt kriteriet.

Nästa år lägger jag till:
  • Antal franska appellationer och strävar mot minst 150. (Har fö sedan jag började med CT registrerat 189 franska appellationer som druckna.)
Efter de franska appellationerna har jag inte bestämt mig för vartåthän mina KPIer skall utvecklas.
Söker därför inspiration av likasinnade medlemmar i vinfamiljen. Du vet, sådana som du!

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Kollade just efter mina i särklass mest druckna franska appellationer på CT:

Châteauneuf-du-Pape
Sancerre
St. Émilion Grand Cru
Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie
St. Julien
Muscadet de Sèvre-et-Maine
Sauternes
Madiran

St Julien = Lagrange
Madiran = Brumont
CdP = mitt livs andra paus...

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag såg KPI i rubriken tänkte jag "konsumentprisindex" och tänkte "nu är det någon som ska klaga på stigande vinpriser igen". :)
Kom att tänka på några KPI som inte är för dig, bl.a. antal dagar per år som innehåller champagnedrickande och antal flaskor DRC i källaren. ;)

Vingubben

Medlem
Kollade just efter mina i särklass mest druckna franska appellationer på CT:

Châteauneuf-du-Pape
Sancerre
St. Émilion Grand Cru
Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie
St. Julien
Muscadet de Sèvre-et-Maine
Sauternes
Madiran

St Julien = Lagrange
Madiran = Brumont
CdP = mitt livs andra paus...
Hur räknar du appellationer som är en del av en större appellation? Om du dricker en Chambertin, har du då druckit en appellation eller kan du även bocka av Gervry-Chambertin och Bourgogne-Rouge?

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Hur räknar du appellationer som är en del av en större appellation? Om du dricker en Chambertin, har du då druckit en appellation eller kan du även bocka av Gervry-Chambertin och Bourgogne-Rouge?
Är det en unik AOC så räknas det som "ett". Bland mina topp-appellationer ryms tex två olika Muscadetter.
Och de tre du räknar upp, blir tre AOC.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

När jag såg KPI i rubriken tänkte jag "konsumentprisindex" och tänkte "nu är det någon som ska klaga på stigande vinpriser igen". :)
Kom att tänka på några KPI som inte är för dig, bl.a. antal dagar per år som innehåller champagnedrickande och antal flaskor DRC i källaren. ;)
Alla har vi ju våra egenheter 🥸

Toppen