Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug ID 163eme

Har planerat en träff där vi kommer att dricka några olika varianter av Krug. Vad i källaren och plockade upp några olika GC. Såg till att jag fick flaskor med olika Krug IDs.

Vid närmare undersökning visar det sig att 116001 och 116003 är samma vin. (även 116002 och 16004 för övrigt). Någon som vet varför det är olika id för samma vin? Olika degdatum (angivet winter 2015-2016) olika marknader?
 

Attachments

  • IMG_4284.jpeg
    IMG_4284.jpeg
    34,6 KB · Visningar: 44
  • IMG_4285.jpeg
    IMG_4285.jpeg
    32,5 KB · Visningar: 44

FredrikC

Medlem
Jag har också märkt det på krug gc. Det är troligtvis beroende av när de får sina etiketter och kork. Även fast det är samma år så skiljer det säkert månad till månad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har planerat en träff där vi kommer att dricka några olika varianter av Krug. Vad i källaren och plockade upp några olika GC. Såg till att jag fick flaskor med olika Krug IDs.

Vid närmare undersökning visar det sig att 116001 och 116003 är samma vin. (även 116002 och 16004 för övrigt). Någon som vet varför det är olika id för samma vin? Olika degdatum (angivet winter 2015-2016) olika marknader?
Vad står det på etiketterna E 163? ID förmodligen flasknummer.
 
Trådskapare
A
Etiketterna fram är 163eme. Dock skiljer sig etiketterna där bak något. Efter lite mer efterforskning förstått att de tre första siffrorna i Krug ID kan tolkas som:

Degdatum = 116 = första kvartalet 2016 (dvs första siffran är kvartalet, de två följande är årtal)

Dock oklart varför Krug ska ha olika IDs för samma vin, gissar på marknad. Tog iallafall med 116001 och 116003 för att se om jag kan märka någon skillnad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Etiketterna fram är 163eme. Dock skiljer sig etiketterna där bak något. Efter lite mer efterforskning förstått att de tre första siffrorna i Krug ID kan tolkas som:

Degdatum = 116 = första kvartalet 2016 (dvs första siffran är kvartalet, de två följande är årtal)

Dock oklart varför Krug ska ha olika IDs för samma vin, gissar på marknad. Tog iallafall med 116001 och 116003 för att se om jag kan märka någon skillnad.
Det jag skrev är inte helt riktigt. Kollade nu på 3 flaskor 171E från samma kartong samtliga har samma ID-nummer. Oavsett nummer brukar Krug vara trevligt!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Etiketterna fram är 163eme. Dock skiljer sig etiketterna där bak något. Efter lite mer efterforskning förstått att de tre första siffrorna i Krug ID kan tolkas som:

Degdatum = 116 = första kvartalet 2016 (dvs första siffran är kvartalet, de två följande är årtal)

Dock oklart varför Krug ska ha olika IDs för samma vin, gissar på marknad. Tog iallafall med 116001 och 116003 för att se om jag kan märka någon skillnad.
Jag har också flera olika från samma kvartal och år. Jag har utgått från att det är olika tankar (med samma blend) eller att de deggats vid olika tidpunkt under aktuellt kvartal.

Batchnummer för att kvalitetssäkra helt enkelt.😎

Olika marknader brukar väl ofta även betyda olika baksidestext. Mina är från samma säljare med samma baksidestext så tror inte på att det signalerar olika marknad i första hand.
 
Trådskapare
A
Olika marknader brukar väl ofta även betyda olika baksidestext. Mina är från samma säljare med samma baksidestext så tror inte på att det signalerar olika marknad i första hand.

EDIT: Dubbelkollade inköp, skiljer två år mellan vinerna.

Det är olika text på baksidan (se originalinlägg) 116003 är från England, 116001 har jag köpt i Frankrike.

Provade vinerna i helgen, 116001 är betydligt rundare och har mer mognadstoner medans 03an var ganska stram. EDIT: Sedan inköp har de legat i min källare, 116001 slutet av 2016), 116003 köptes 2018-12-03. Vet naturligtvis inte hur vinerna hanterats innan köp men både köptes på låda och från bra handlare,

Förutom hur vinet upplevdes, baserat på korkarnas diameter (efter ett par dagar) skiljer det mer än någon månad i degdatum. 116001 till vänster.

116001 116003.jpg
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Det är olika text på baksidan (se originalinlägg) 116003 är från England, 116001 har jag köpt i Frankrike.

Provade vinerna i helgen, 116001 är betydligt rundare och har mer mognadstoner medans 03an var ganska stram. Sedan inköp har de båda legat i min källare (slutet av 2016). Vet naturligtvis inte hur vinerna hanterats innan köp men både köptes på låda och från bra handlare,

Förutom hur vinet upplevdes, baserat på korkarnas diameter (efter ett par dagar) skiljer det mer än någon månad i degdatum. 116001 till vänster.

Visa bifogad bild 32810
Jag skulle inte gissat på 8 år i flaska på den högra! Intressant!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte jag heller, Ser betydligt yngre ut. Eller så har 03an en kork från ett väldigt vältränat och spänstigt träd :)

PS.Dubbelkollade inköpen och hade fel datum, skiljer två år i inköp men det borde inte påverka korken,

Finns ju inte på kartan att jag gissat samma tid på jästen och degår på de korkarna.

Sista siffran anger alltså kvalitet på korken där 3 är bättre än 1.😄
 

Jos

Medlem
Har planerat en träff där vi kommer att dricka några olika varianter av Krug. Vad i källaren och plockade upp några olika GC. Såg till att jag fick flaskor med olika Krug IDs.

Vid närmare undersökning visar det sig att 116001 och 116003 är samma vin. (även 116002 och 16004 för övrigt). Någon som vet varför det är olika id för samma vin? Olika degdatum (angivet winter 2015-2016) olika marknader?
Vilka övriga viner var med? Vilket vann? :)
 
Trådskapare
A
Vilka övriga viner var med? Vilket vann? :)
Var ingen vetenskaplig provning men jag fokuserade att "undersöka" de två 11600X pga att de skulle vara "samma vin".

Övriga viner (116003 är inte med på bilden då den blev vattenkaraff som saknades i huset) var bland annat Krug 2006, 2003 och halvflaska 21eme samt 164eme.. På vita bourgogne-sidan
PYCM Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Baudines Chardonnay 2018 Meursault och Saint-Aubin 1er Cru La Chatenière Blanc.

Favoriter var Krug 164eme på halvflaska och Saint-Aubin men inget vin var ju direkt undermåligt :). Blir alltid överraskad över hur bra 2003orna är med tanke på årgången.


IMG_4335.jpeg
 
Toppen