Jag försöker blåsa liv i den här tråden efter en ganska lång tid.
Vad jag har fått lära mig på senare år är att det är nästan viktigare att lufta vita viner än röda viner. Men sen verkar det oerhört komplicerat för en ’novis med luftning’ hur ska jag gå tillväga. Det verkar finnas massvis av olika sätt hur ska man göra och hur man inte ska göra.
Det har jag dock märkt att ett nyöppnad tyskt Spätlese med en ansenlig mängd restsötma behöver absolut luftas rejält innan man njuter av det. När jag först öppnade ett visst
Spätlese av årgång 2019 smakade vinet inte alls som någon höjdare, men på de andra gångerna var vinet som någonting helt annat. Och jag hade inte gjort så mycket med det – kanske att jag glömde sätta dit någon typ av kork på kvällen och så stod flaskan utan kork över natten.
Dekantering av tyska vita viner behövs nog inte om de inte är väldigt gamla, men luftningen behövs för nästan varje vin med restsötma som är ens av någorlunda hyfsad kvalitet, anser jag.
Flika in gärna och föreslå några videor eller texter i ämnet, så kan jag börja laborera lite med förfarandet …
P.S. Ska man lufta vita viner i rumstemperatur, eller ska man göra det i kylskåpet? Kanske det spelar ingen större roll.
Vad är lämplig tid för ganska ungt tyskt Kabinett eller Spätlese?
Jag vill njuta av mina vita viner från Tyskland ganska välkylda, för vinet blir varmt oerhört fort, speciellt nu på sommaren.