Pang mot peng mellan vinområden.
Ifall man jämför California Northern Coast vs Argentian och slår Best Wines på Wine-searcher så får man betyg och pris på 25 viner. Medelpris och medelbetyg är enligt följande:
Här tror jag att man kan dra slutsatser om ett generellt prisläge. Att köpa ett ryktbart vin från vissa områden medför ett smärtsamt premium. Ifall man jämför Bourgogne mot vad som helst så är bilden tydligare. Jag tror just att Argentina nu står för en stor möjlighet att köpa riktigt bra viner 93+ till ett högt men ändå låg jämförpris. Håller med om enl ovan att flera experter samt betyg över tid behöver användas för att kora en Moneyball. Vidare bör årgångsshopping användas.
- Californa, Northern Coast Medelpris: 7 614 SEK, Medelbetyg: 95,6p, Max p: 97p, Min p: 95p
- Argentina Medelpris: 1 258 SEK, Medelbetyg: 94,3p, Max p: 97p, Min p: 94p
Not: (Jag utgår från priser på wine-searcher som är lite högre än i Sverige då det främst är en relativ jämförelse).
Modellen var mest till för att ifrågasätta påståendet: "Att bedöma pang/peng med hjälp av expertbetyg mellan olika vinregioner tror jag blir svårt."Då utgår du ifrån att 93p i Kalifornien är detsamma som 93p i Argentina, vilket jag inte anser är självklart.
T.e.x bourgogne som du nämner tenderar att ha väldigt försiktig betygsättning, antagligen för att sätter du 93p på en village (vilket inte är orimligt) så finns det för få nivåer upp till en 1 cru.
Dessutom måste man se till årgångsförändringar. 93p 2022 är inte nödvändigtvis värt lika mycket som 93p 2010 t.ex.
Du behöver knappast en sabermetrisk modell för att konstatera att du får mer kvalitet för pengarna i Argentina än i Kalifornien.
Jag tar för givet att du sett filmen Moneyball som är baserad på en sann historia? Handlar om en basebollcoach som satte ihop ett lag genom att använda statistik ( betecknas som sabermetik inom baseboll) och som vann högsta serien . Det känns som en vinkällare från Kalifornien med högkvalitativa viner skulle kosta ca 7 gånger mer än motsvarande kvalitet från Argentina. Man skulle kunna kosta på sig att köpa vinerna på plats i Argentina med mindre budget.
Finns många osäkerheter som du påpekar där personlig smak nog är den väsentligaste. Jag kan ändå inte låta bli att använda/utveckla modellen för att hitta nya spännande 93+ viner. Stort tack för kommentarer!